TOP 10 cele mai reuşite eco-start-upuri
Eco-businessul nu este doar uman, ci de asemenea profitabil. Mulţi oameni de afaceri "avansaţi" au înţeles acest lucru și au început activ să "decoreze" afacerile sale cu eco-elemente.
Însă nu este dificil să distingem imitatorii iscusiţi de antreprenorii cu adevărat "verzi" – ultimii tind spre rezultat, care aduce nu numai profituri financiare, dar şi beneficii pentru mediul înconjurător. În 10 cele mai interesante eco-startupuri succesul se măsoară nu atât de mult cu sume de bani câștigaţi și prestigiu, cât prin numărul celor cărora ei au reușit să ajute.
1. Fenugreen FreshPaper
Şerveţele Fenugreen FreshPaper au o aromă plăcută de arțar și sunt capabile să păstreze alimente proaspete un timp mai îndelungat – nici un fel de mucegai, putregai, bacterii şi bani risipiţi! Kavita Shukla ,o americană de 27 de ani din Cambridge, Massachusetts, a priceput să impregneze celuloza cu compusul special din condimente.
Nu toţi locuitorii Pământului nostru au frigidere. La cei care nu își pot permite să cumpere un aparat electric pentru stocarea produselor alimentare pe termen lung, fiecare bucățică de mâncare contează, și dacă, de exemplu, într-o o familie săracă din Africa se strică o legătură de banane după ce s-a păstrat mai mult timp, decât de obicei, această situaţie poate provoca moartea unui membru de familie din cauza foamei.
Hârtia este compusă din condimente și în mod natural nu permite produselor să se strice un timp îndelungat. Ideea privind astfel de hârtie i-a venit în minte Kavitei încă la școală, atunci când fetiţa şi-a amintit vizita la bunica ei în India, unde a băut întâmplător apă din robinet, care în această țară, după cum este cunoscut, e plină de bacterii intestinale periculoase.
"M-am speriat că mă voi îmbolnăvi. Bunica mea s-a dus la bucătărie și a amestecat într-un pahar de apă curată mai multe tipuri de ierburi și condimente și mi-a dat să beau. Eu am fost sceptică la idea sa, dar ea m-a asigurat că totul va fi bine. Și eu într-adevăr nu m-am îmbolnăvit", - a spus Kavita.
2.Hârtia igienică cu o misiune ecologică – Who Gives a Crap
Australienii Simon Griffiths, Jean Ratnatunga și Danny Alexander au decis să lupte cu anti-sanitaria din ţările sărace din Africa cu ajutorul hârtiei igienice. Ei au creat hârtia intitulată Who Gives a Crap (Cine dă doi bani), jumătate de profituri obţinute din vânzările sunt investite în construirea latrinelor din Africa. Aproximativ în șase luni proiectul a reușit să câștige un milion de dolari.
Hârtia este fabricată din materialele reciclate, fără cerneală, coloranți, arome și adezivi. Cele mai simple rulouri ecologice, susţin producătorii, care se descompun complet după utilizare timp de câteva săptămâni.
3.Sarvajal - aur albastru
Un mic grup de iniţiativă din India a decis să-şi salveze țara de lipsa apei potabile – în India sunt foarte puţine surse de apă dulce, iar sistemele de epurare, chiar și în orașele mari lasă de dorit. Tinerii au inventat sistemul propriu de tratare a apei din rezervoarele locale, de înaltă calitate și de încredere ce transformă apa în potrivită pentru consum. Dispozitivul lor este capabil nu numai să cureţe apa dulce din râu, dar de asemenea să transforme apa de mare în apă dulce.
Imediat după ce indienii au testat dispozitivul lor și şi-au dat seama că apa obţinută este cu adevărat sterilă, ei au patentat marca lor - Sarvajal și au instalat în unele comunități mai mici automate -H2O care curăță lichidul. Localnicii veneau acolo cu sticle și canistre , luau cantitatea necesară de apă şi plăteau o sumă simbolică, care apoi a fost cheltuită pentru extinderea rețelei de automate-H2O.
Datorită faptului că automatele Sarvajal au devenit incredibil de populare, și cel mai important lucru, necesare în orașe indiene, mulţi oameni de afaceri au dorit să aibă în magazinele lor aceste dispozitive minunate, care atrag cumpărătorii ca şi balizele navele din mare.
Acum Sarvajal are 150 de parteneri - proprietarii unităţilor de comerţ cu amănuntul, care plătesc banii grei pentru chiria automatelor H2O, deoarece acestea oferă comercianţilor un aflux mare de clienţi. Rețeaua de aceste dispozitive ce potolesc setea continuă să se extindă și locuitorii din orașe obțin în final apa purificată.
4. WC inteligent
Inginerii de la Institutul de Tehnologie din California au creat o toaletă care cu utilizarea energiei solare transformă deșeurile în hidrogen și îngrășământ. În plus, în WC este instalat un sistem de auto-curăţare: deșeuri umane transformate în îngrășământ organic productiv pentru plante nu se acumulează, ci intră într-un recipient separat din care acestea pot fi ușor scoase și utilizate într-un scop nou.
Potrivit dezvoltatorilor acestei toalete, azi pe planetă aproximativ două miliarde de oameni nu au acces la toalete curate, ceea cea este cauza de răspândirea multor boli periculoase, cum ar fi malaria, dizenteria, holera.
Aflând că oamenii de ştiinţă au găsit o cale de a rezolva această problemă, mulți oameni de afaceri au decis să doneze banii lor pentru instalarea toaletelor de auto-curățare în Australia, India și țările africane. Aproximativ 10 milioane de dolari a investit în producerea invenției ecologice a savanţilor din California Bill Gates.
5.Papuci ce au încălțate artiști de stradă săraci
Compania spaniolă întreprinzătoare care produce încălţăminte şi accesorii, El Naturalista, a fost creată ca un startup conceput să ajute artiștilor de stradă săraci. Mulţi dintre ei nu au nici un ban pentru a cumpăra cel puțin niște pantofi, dar sunt incredibil de talentaţi și pot crea modele frumoase pentru producerea pantofilor şi cizmelor.
S-a găsit o pereche de antreprenori care au decis să comande vagabonzilor să deseneze pantofii la modă în schimbul pantofilor noi. Schiţele s-au dovedit a fi minunate și mai târziu după ele pentru creatorii de stradă au fost cusuţi pantofi. Din acel moment o astfel de cooperare cu vagabonzii talentaţi a devenit principala tradiție a companiei.
În plus, El Naturalista face încălțăminte numai din materiale naturale: vopsele vegetale, țesături reciclate şi biodegradabile. Recent, compania El Naturalista a fondat o organizație de caritate pentru a ajuta copiii nevoiași din Peru și Tanzania. Orice persoană care cumpără o pereche de pantofi este implicată în programele de caritate a companiei.
6.Viermi care au asigurat femeile cu locuri de muncă
O locuitoare din Guatemala, Maria Rodriguez, a inventat cum să salveze economia țării. Ea a deschis o imensă fermă de viermi care se hrănesc cu deșeuri și produc în cantități mari îngrășământ ideal pentru solul din America Centrală. În plus, se creează o mulțime de locuri de muncă. La fermele sale Maria angajează doar femei.
"Femeile au nevoie de muncă în țara noastră, anume din cauza lipsei de locuri pentru ele se menţine un procent ridicat al șomajului. Dacă investiţi în femei, învestiţi în viitorul întregii societăți", - a spus Maria Rodriguez.
Un cuplu american Kevin și Angie O'Brien au fondat o companie de servicii pentru animale călătoare. Firma PetRelocation este angajată în transportarea animalelor de companie în acele țări sau orașe în care se mută proprietarii lor.
"Atitudinea personalului mai multor companii aeriene sau feroviare faţă de animale nu este atentă, angajaţii companiilor transportatoare pot scăpa sau lovi animalele, ignora cererile proprietarilor de a hrăni animalul lor de companie în timpul zborului. Animalele suferă mult",- spune Angie O'Brien.
Soţii O'Brien, având legături bune cu mai multe companii de transport din America s-au înţeles să închirieze anumite tipuri de transport şi să le doteze pentru transportarea confortabilă a animalelor.
După cum menționează soții, ei pot transporta cu ușurință şi cu o maximă grijă orice animal din orice punct al lumii oriunde, respectând în același timp toate cerințele sanitar-veterinare din țările ale căror teritorii ar trebui să treacă. În prezent, serviciile oferite animalelor de companie lansate de O'Brien sunt populare.
8.Cutii în arendă
Spencer Brown, designer din Statele Unite în mod serios s-a preocupat de întrebarea: ce se întâmplă cu cutiile de carton, pelicule și hârtii de ambalaj, plastic și alte materiale consumabile folosite în timpul transportărilor și schimbărilor de loc? Observând oamenii ce se mută departe, el a văzut că toate aceste mijloace sunt pur şi simplu aruncate la groapa de gunoi a orașului, unde ele se descompun încet și poluează aerul și solul.
Brown a decis să vină în apărarea naturii și a organizat închirierea materialelor de ambalare și a containerelor de transport. Toate cele necesare sunt aduse la domiciliul clientului și apoi peste o săptămână luate, desigur, la o altă adresă. Astfel oamenii implicaţi în reparaţii sau cei care se mută în altă casă nu trebuie să producă gunoi suplimentar din materiale, în care vor împacheta lucrurile, pentru ca toate aceste materiale pot fi utilizate în mod repetat. Curând, Brown va deschide o sucursală în statul al 38-ea - rețeaua de cutii reutilizabile treptat acoperă America.
9.Maculatura care salvează arborii
"Salvează un copac" - așa se numeşte unul dintre cele mai reuşite start-upuri din Rusia. Acesta implică sute de voluntari - băieţii merg la birouri, iau hârtia acumulată și o transportă la punctele de reciclare. Dacă în mod regulat veţi furniza la fabrici de prelucrare mai multe tone de documente vechi, ziare, notebook-uri și caiete utilizate, puteţi salva viaţa a mii de copaci tăiați pentru a fabrica produsele din hârtie.
Acum, cu acest proiect cooperează în mod constant aproximativ 150 de companii din capitală, care trimit în mod regulat câte un chintal-două de hârtie folosită. Și datorită eforturilor depuse de voluntari sunt salvaţi aproximativ două mii de arbori.
10.Eco-cinema: What Took You So Long
Germanul Sebastian Lindström a înființat studioul său de film documentar What Took You So Long (ce a durat atât de mult)? El, colegii și studenții săi realizează filme despre oameni care fac viața mai bună în Lumea a Treia. Aceste povești demonstrează că ajutorul dezinteresat și caritatea pot aduce plăcere, satisfacție reală și dezvoltarea personală celor care sunt implicaţi în ele. Acum, proiectul What Took You So Long aduce creatorilor bani prin intermediul publicității în cadrul filmelor, permiţând treptat să facă produsul mai calitativ - a cumpăra tehnică nouă, a merge mai des în călătorii în căutarea eroilor filmelor.
Filmele de scurt metraj care pot fi vizualizate pe canalul studioului Lindstrom pe YouTube inspiră la eco-acțiuni și ne ajută să credem în ceea că oamenii cărora le pasă de mediul înconjurător sunt destul de mulţi, alăturându-se lor împreună putem face viaţa pe planetă mai verde și mai prietenoasă naturii.
Sursa: rodovid.me