X-Prize: cel mai economic automobil din lume
X-Prize: cel mai economic automobil din lume
Numai 2,3 litri de combustibil la 100 de kilometri: competiţia pentru titlul de cel mai economic automobil din lume s-a sfârşit. Trei câştigători, dintre care unul a impresionat publicul prin utilizarea modelului de motor vechi, vor împărţi premiul de 10 milioane al fondului X-Prize.
Desigur, aceste modele nu arata ca maşinile conventionale. Dar proiectarea unui autoturism obişnuit nu ar avea nici o şansă de a câştiga concursul, iniţiat de către fondul de tehnologii avansate X-Prize. Maşina economică ar trebui să fie cât mai uşoară şi mai mică, să aibă o rezistenţă de aer minimă, - caracteristici de neimaginat pentru ATV-uri, la care încă visează mii de şoferi, în special, în Statele Unite.
Cerinţele fondului X-Prize au fost dure: cu un galon cu combustibil autoturisme ar trebui să treacă cel puţin 100 de mile, ceea ce corespunde 2,3 litri la o sută de kilometri. În plus, maşinile concurente au trebuit să demonstreze adecvarea pentru utilizarea de zi cu zi şi să treacă printr-o serie de teste privind siguranţa.
Concurenţă a reunit 111 echipe de dezvoltatori din întreaga lume, juriului au fost prezentate 136 de construcţii. Au fost anunţate trei categorii de concurs: automobile cu patru locuri şi cu două locuri plasate alături, precum şi amplasarea arbitrară a scaunelor.
Maşinile cu două locuri au trebuit să demonstreze o viteză de mai mult de 128 km / h, şi să accelereze în 18 secunde de la 0 până la 100 km pe oră şi să fie capabile să călătorească fără realimentare mai mult de 160 km. Maşinile cu patru locuri au trebuit să accelereze la 100 km / h timp de 15 secunde pentru a depăşi 200 de kilometri şi să fie dotate cu aerul condiţionat, încălzire, şi radioul.
Cele mai bune: Elveţia şi SUA
La prima vedere, impresionează câştigătorul la categoria de "patru-auto": dezvoltarea echipei americane Edision2 (Virginia), numit Very Light Car, care după forma lui, mai degrabă reaminteşte un avion, decât o maşină. Şi, în pofida faptului că toată lumea vorbeşte despre "hibride" şi vehiculele electrice, dezvoltatorii de la Edision2 au îndrăznit să aleagă pentru maşina lor motorul tradiţional cu combustie internă. Şi nu, în ultimul rând, de dragul facilităţii greutăţii: creaţia lor din aluminiu şi oţel câtăreşte numai 377 de kilograme şi cu un galon de combustibil învinge 102.5 de mile.
În categoria modelelor cu doua locuri, plasate alături, câştigătorul a devenit o capodoperă Wave II de la compania Li-ion Motors din Carolina de Nord,,care a primit 2,5 milioane de dolari. Acest vehicul electric, al cărui greutatea se datorează bateriei, ajunge aproape de o tonă, poate călători, în cazul în care îl vom transfera pe benzină, 187 de mile pe galon ( 1.22 l - 100 km).
Primul loc printre maşini cu două scaune, cu un aranjament arbitrar de scaune, juriul a dat echipei elveţiene X Tracer, numită E-Tracer. Această motocicletă electrică trece 250 de mile cu un galon de combustibil, ceea ce corespunde la o sută de kilometri cu 1,15 litri de benzină. Greutatea maşinii - 650 kg, accelerarea - în 6,6 secunde de la 0 până la 60 mile pe ora (96km/h).
Autorul fondului X Prize - un om de afaceri din New York Peter Diamandis. Conceptul, folosit de fond: a pune problema şi a da bani pentru rezolvarea ei - aparţine francezului Raymond Orteygu, care a trăit în SUA la începutul secolului 20 şi încă în 1919 a desemnat un premiu de 25.000 de dolari pentru aviator, care va efectua primul zbor transatlantic la Paris. Opt ani mai târziu, banii a primit un aviator american Charles Lindbergh. Astăzi, în afară de automobilişti, premii pot obţine dezvoltatorii în domeniul tehnologiei spaţiale şi geneticii. În 2004, premiul X Prize pentru zbor la o altitudine de 100 metri a primit o companie americană de avioane experimentale Scaled Composites pentru maşina SpaceShipOne, asemănătoare cu un avion.
Wave II - unul din cîştigători X-Prize