Zero Emissions Race — în jurul lumii pe maşini electrice
Zero Emissions Race - în jurul lumii pe maşini electrice
Pe 24 februarie, în oraşul european Geneva s-a încheiat oficial cursa ecologică în jurul lumii Zero Race, lansată în luna august a anului trecut. În timpul celor şase luni, participanţii cursei au vizitat 150 de oraşe ale lumii, au traversat teritoriul a 16 ţări, şi în total au parcurs pe maşinile lor electrice mai mult de 28 mii de kilometri. Şi, deşi la începutul maratonului unul dintre participanţi a părăsit distanţa, organizatorii Zero Emissions Race au fost mulţumiţi de rezultate, deoarece celelalte trei echipe au trecut cu succes linia de sosire.
Ideea de a efectua o cursă de o mare anvergură, cu participarea eco-mobilelor, aparţine profesorului elveţian Louis Palmer, care anterior (în 2007) a făcut solo un tur în jurul lumii pe o maşină, dotată cu panouri solare. Atunci, organizatorul curselor viitoare Zero Race, împreună cu elevii din Şcoala superioară de arhitectură şi inginerii din oraşul Lucerna, a creat un vehicul electric Solartaxi şi în 18 luni a parcurs pe el mai mult de 50 de mii de kilometri. De data aceasta la participarea în curse au fost invitaţi dezvoltatorii electromobilelor din întreaga lume, gata pentru a oferi participanţilor la curse orice mijloc de transport electric care ar corespunde unor anumite cerinţe minime. În primul rând, era vorba de caracteristicile cheie ale eco-mobilelor - viteză şi distanţa parcursă cu o singură încărcare - care nu ar fi trebuit să difere, ca să nu prelungească prea mult călătoria în jurul lumii.
Aşa cum este deja cunoscut, la cursele Zero Race au participat 4 echipe, reprezentând Australia, Germania, Elveţia şi Coreea de Sud, care (fără Coreea) au fost capabile să depăşească un traseu foarte lung. Apropo, maşina electrică cu doi pasageri, Yebbujana (greutatea - 830 kg, viteza maximă - 150 kilometri pe oră, rezerva de putere - 250 km), a echipei coreene PowerPlaza din cauza problemelor cu baterii şi ieşit din cursă deja la a 10 zi, fără a încerca nici drumurile din Rusia, nici cele din Ucraina. Trebuie menţionat faptul că numărul de echipe participante ar putea fi mult mai mare, deoarece cu câteva luni înainte de începerea cursei organizatorii Zero Race au primit mai mult de o duzină de angajamente. Dar din diverse motive, primele curse nu au devenit cu adevărat, de masă. Astfel, primul din istoria Zero Emissions Race a avut loc cu participarea a doar trei vehicule ecologice - motocicleta electrică Zerotracer (Elveţia), triciclu TREV (Australia) şi electroscuter (Germania - SUA).
De asemenea, este de remarcat faptul că motto-ul principal al Zero Emissions Race ("în jurul lumii în 80 de zile") s-a reuşit aproape complet să se realizeze în viaţă. Participanţii au petrecut mai mult de 80 de zile, deplasându-se pe uscat, iar restul din 188 de zile, au fost folosite pentru călătorii maritime între continente. O altă "regulă" a curselor, care necesita de la participanţii utilizarea a numai surselor de energie regenerabilă pentru reîncărcarea vehiculelor electrice, în general, a fost, de asemenea, îndeplinită. O excepţie a fost făcută numai atunci când pe parcursul traseului a fost imposibil să se găsească astfel de surse, atunci proprietarii mobilelor curate trebuiau să se conecteze la reţele electrice nu în total ecologice. Cum mai târziu şi-au împărtăşit opiniile participanţii Zero Race, cele mai mari probleme cu căutarea surselor alternative de energie, au apărut pe teritoriul a două state - Rusia şi China.
Organizatorii cursei Zero Emissions Race au stabilit misiunea de a promova vehicule inofensive pentru mediul înconjurător. Acesta a fost scopul principal al cursei în jurul lumii pe vehicule electrice. Dar, desigur, că organizarea unui astfel de eveniment ar fi fost imposibilă fără implicarea sponsorilor. Prin urmare, maratonul parţial a purtat şi un caracter de publicitate, deoarece sponsorii principali au fost companiile cele mai relevante pentru energetica alternativă. Cu toate acestea, este puţin probabil că cineva va acuza organizatorii Zero Race pentru promovarea "tehnologiilor verzi", de la care toată lumea numai va beneficia. Noua cursă va avea loc în 2012 şi conform planurilor va dura nu 80, ci numai 40 de zile.
Sursa: facepla.net