Ziua ciclistă a Ucrainei 2010: cursa ciclistă împotriva mizeriei!
Ziua ciclistă a Ucrainei 2010: cursa ciclistă împotriva mizeriei!
Pe 29 mai la Kiev şi în alte oraşe ale Ucrainei va avea loc Ziua ucraineană a bicicletei - pe străzile mega- şi nu prea lopoliselor vor ieşi mii de ciclişti ucraineni. E timpul pentru a încerca să înţelegem, dacă transportul ecologic pur cu două roţi poate deveni o alternativă a automobilelor din ţară.
Fundalul chestiunii
Prima încercare a publicilui ciclist să declare despre existenţa sa şi să invită oamenii să treacă la bicicletă, a avut loc în anul 2004. Atunci, la iniţiativa câtorva entuziaşti, în Ucraina au încercat să introducă know-how occidental Bike To Work (“La muncă cu bicicletă”). Adică, exodul de masă al cicliştelor în centrul oraşului a fost o încercare de a transmite oamenilor ideea că la muncă se poate şi, chiar este mai bine, să ajungi cu două roţi, ci nu cu patru. Întrucât acţiunea apela la o plimbare cu bicicleta la muncă, ea a avut loc în ziua de lucru. Cu toate acestea, din 2007, din cauza popularităţii sale şi caracterului de masă, acţiunea a crescut într-un eveniment de mare anvergură şi s-a transformat în ceea ce acum oficial se numeşte Ziua ciclistă a Ucrainei.
Acţiunea are multe scopuri: de la apelul către oamenii să folosească mijloacele de transport ecologice şi utile în loc de vehiculele dăunătoare până la atragerea atenţiei autorităţilor la problemele mişcării cicliste în ţară , de la promovarea unui stil de viaţă sănătos până la recunoaşterea cicliştelor ca participanţi cu drepturi depline la trafic. În afară de Kiev, invazia masivă a mijloacelor de transport cu două roţi pe străzi, pe 29 mai, va avea loc, de asemenea, la Viniţa şi Zhitomir , Lutzk, Ivano-Frankovsk, Chernigov, Odessa şi Harkov - aproximativ 20 de orase din Ucraina.Va fi un impact pozitiv puternic asupra conştiinţei de masă: numai in capitală, în anul trecut, 4000 de ciclişti au luat parte la Ziua ucraineană a bicicletei, iar în acest an numărul lor promite să crească în continuare.
Ziua ciclistă pentru toţi şi fiecare
Datorită anvergurii de masă a evenimentului, cicliştii din Kiev, chiar au reuşit să ajungă la conştiinţa autorităţilor oraşului, care cu chin, dar au început să facă mişcări în direcţia creării infrastructurii pentru participarea deplină a cicliştelor la trafic pe drumurile din Kiev. Nu, potecile speciale, desemnate pentru ciclişti, nu au devenit încă un caz foarte răspândit, iar parcările pentru biciclete nu sunt găsite peste tot, dar în planurile de dezvoltare a oraşului dorinţele publicului ciclist parcă ar fi fost luate în considerare.
În acest an iniţiativa cicliştilor amatori a atras atenţia unei astfel organizaţiei, cum ar fi Agenţia Naţională a Ucrainei pentru utilizarea eficientă a resurselor energetice - Ziua ciclistă este anunţată pe site-ul agenţiei. Totodată, agenţia declară că "vede în utilizarea bicicletei, ca mijloc de transport de alternativă, soluţionarea unei serii de probleme ce se referă la energie, mediu, cele sociale, precum şi aspecte ce ţin de starea sănătăţii cetăţenilor."
Dar sprijinul real pentru organizarea Zilei cicliste a Ucrainei îl acordă programul Voluntarii ONU la Ucraina. În plus, acţiunea promite să fie asistată de către oficialii din alte guverne, care, împreună cu ucrainenii, vor trece pe străzile din Kiev sub steagurile ţărilor lor. Această acţiune promite nu doar să fie reflectată în ştirile de televiziune, dar şi memorată pentru istorie în clipul echipei muzicale "ОтВинта".
Toate străzile din Kiev sunt aglomerate de ciclişti
Cum e la ceilalţi?
Acţiunile “La muncă cu bicicleta” sau cele similare Zilei cicliste a Ucrainei au loc, în mod regulat, în diferite ţări. De exemplu, în Marea Britanie promovării mişcării cicliste este dedicată o săptămână întreagă – Team Green Britain Bike Week, care în acest an este programată pentru 19 – 27 iunie. Interesant, că evenimentul este organizat de o companie mare de energie – principalul producător de energie electrică în Anglia. Compania se declară ca un cercetător şi utizator al metodelor de producere a energiei ecologic pure. Săptămâna ciclistă organizată de către această companie, este larg mediatizată de mass-media şi se bucură de sprijin nu numai din partea cetăţenilor obişnuiţi, ci şi de un număr de celebrităţi, printre care predomină, din anumite motive, specialiştii în domeniul designului vestimentar, dar sunt, de asemenea, sportivi, prezentatori şi alţi favoriţi ai publicului.
Oare au jucat un rol pozitiv acţiunile similare sau participarea reală în mişcarea cicliştilor a cercurilor de afaceri mari sau autorităţilor, dar în Europa culturală demult nu este nevoie de a lupta pentru drepturile egale ale cicliştilor pe drumuri - acolo acestă mişcare prosperă. Marea majoritate a străzilor din oraşele europene sunt echipate cu piste pentru biciclete, iar numărul de mijloace de transport cu două roţi pe locuitor depăşeşte numărul de autoturisme. De exemplu, la 3 milioane de locuitori din Berlin, cicliştii numără 1 milion. În Varşovia, la 1, 7 mln de oameni - un milion de vehicule cu două roţi şi numai 700 de mii cu patru (2006).
Cicliştii - o parte integrantă a urbanismului
O temă aparte – instituţiile municipale pentru închirierea bicicletelor există la Paris, Barcelona, Helsinki şi multe alte capitale europene. Scopul lor constă în folosirea de către turiştii şi locuitorii megalopoliselor unei oportunităţi ieftine de a merge de la punctul A la punctul B nu cu transportul public sau privat, ci, în mod mai plăcut şi mai sănătos. Şi anume - cu citybike, care poate fi luat în chirie fără formalităţi inutile şi documente într-un loc, şi lăsat în altul. Principalul lucru este să nu ieşiţi în afara oraşului sau centrului , după cum vă avertizează politicos panourile de informare, instalate la locurile de eliberare sau de primire a bicicletelor.
Ca urmare a politicii bine gândite şi intenţionate de a promova mişcarea ciclistă – fluxul de biciclete pe străzile din oraşele europene constituie, de obicei, nu mai puţin de 10% din traficul rutier de zi cu zi. Deci în fiecare zi aceste oraşe se confruntă cu efectele negative ale transportului rutier cu 10% mai puţin, mai puţin se sufocă, iar cetăţenii cei mai conştienţi şi mai activi devin mai sănătoşi, deplasându-se în cadrul oraşului cu biciclete. Este acceptat faptul că bicicleta - unul dintre cele mai bune trenajoare, inventate de om.