Aerostat 225 — Ce nu se învaţă la şcoală (Radio-pragram)
Autorul şi mediatorul: Boris Grebeşicov
Textul emisiunii:
Bună ziua! Anul şcolar s-a început, ce înseamnă că e timpul să vorbim despre lucruri, care nu se predau la şcoală, deşi ar fi fost foarte bine.
Johnny Cash – Free from the Chain Gang
Unul dintre lucrurile cele mai deplorabile, pe care le întâmpin în mod constant, este dorinţa conştiinţei mele de a mă abate, cu orice preţ, de la perceperea momentului curent, de la simţul actual.
În acest scop, toate mijloacele sunt bune. O dată ce încep să acord o atenţie la ceea ce se întâmplă în jurul meu, să vad, să aud şi să mă bucur, conştiinţa mea imediat încearcă să mă ia în lumea planurilor, ideilor şi altor iluzii. Toate sunt bune – numai să nu percep realitatea.
Şi, din păcate, aşa şi trece o mare parte din viaţa noastră – trece, până când noi visăm la altceva şi ne facem planuri.
Rolling Stones - I Go Wild
Şi acest lucru - este un comportament destul de uşor de înţeles din partea conştiinţei. Ce poate fi mai simplu? În aşa mod conştiinţa noastră încearcă să-şi păstreze influenţa sa, încearcă să mă ia de la "unire cu univers", să menţină aspectul de realitate al „eului meu”.
Simon & Garfunkel – Punkys Dilemma
Şi noi înşine nu ştim că îcă în antichitate s-a spus tot despre ceea cum ar trebui să fim pentru a deveni treptat noi înşine. Probabil, că anticii să grăbeau mai puţin şi au avut timp să se gândească. O reprezentare a omului „corect”a fost dată încă doi şi jumătate mii de ani în urmă.
Tatăl filosofiei chineze cunoscutul Confucius a introdus în "Cegetările" sale conceptul omului nobil. Prin aceasta el a subînţeles „o persoana ideală, care întruchipează perfecţiunea umană”.
Şi de atunci, chipul omulului nobil, conceput, în mod genial, de Confucius ca o formulă matematică perfectă determină după cum ne-ar dori să devinim.
R.E.M. - Stand
Şi pentru a fi mai clar - cum este acest ideal, în textul cărţii omul nobil tot timpul este comparat cu omul inferior, care nu este capabil să asculte Cerul, deoarece mereu se uită în jos, gândeşte doar la interesul personal şi nu poate suporta demn nenorocirile.
“Omul superior este sensibilizat de dreptate, omul inferior de avantaj”.“Om desăvârşit este cel îngrijorat de propriile imperfecţiuni”.
Un om nobil are un suflet senin. Un om inferior este mereu îngrijorat.
Oamenii Nobili trăiesc în armonie cu alte persoane, însă nu le urmează. Oamenii inferiori urmează alte persoane, dar nu trăiesc cu ele în armonie.
„Să iubim pe semenii noştri ca pe noi înşine, să măsurăm pe alţii cu măsura cu care ne măsurăm pe noi, să preţuim lucrurile şi nevoile lor prin cele ale noastre. Când le vom dori ceea ce ne dorim nouă şi când îi vom feri de ceea ce ne ferim noi, atunci vom împlini legea adevăratei iubiri”.
“Există vreo regulă care poate să te conducă întreaga viaţă? Să iubeşti: ceea ce nu vrei să ţi se întâmple ţie, să nu faci altuia”.
Omul nobil ştie despre superioritatea lui, dar evită concurenţa. El se impaca bine cu toată lumea, dar nu încheie acord cu nimeni.
Omul nobil nu se asteaptă la înşelăciune de la nimeni, dar când el este inşelat, el este primul, care observă acest lucru.
Toate aceste cuvinte par evidente, dar dacă încercaţi să le aplicaţi în situaţii cotidiene, veţi înţelege că, în primul rând, este teribil de neobişnuit, şi, în al doilea rând, - în cazul în care totuşi veţi încerca să acţionaţi astfel tot timpul, acest lucru va schimba absolut viaţa dvs.
“Trebuie să ştii să perseverezi pentru a ajunge la echilibru. Trebuie să fii echilibrat pentru a avea posibilitatea să examinezi cu calm şi limpezime. Trebuie să examinezi cu calm şi vedere clară pentru a ajunge la linişte, la încredere. Trebuie să obţii liniştirea, încrederea, pentru a putea discerna esenţialul lucrurilor. Când se discerne esenţialul lucrurilor, se poate atinge scopul”.
Nu trebuie să fii trist că n-ai fost remarcat. Fii trist că n-ai făcut nimic remarcabil.
„A studia şi a nu gândi este o risipă. A gândi şi a nu studia este periculos”.
„Ia seama dacă ceea ce făgăduieşti este drept şi cu putinţă, căci făgăduiala este datorie curată”.
A avea atâta stăpânire asupra noastră, pentru a judeca pe alţii, prin comparaţie cu noi şi a proceda faţă de ei, cum am vrea să se procedeze faţă de noi înşine, iată ce se numeşte doctrina umanităţii.
“Adevărata bărbăţie constă din înţelegerea propriului sine şi din restabilirea măsurii. Oricine-şi va înţelege propriul sine şi îşi va restabili măsura, va fi urmat de toată lumea”.
“O virtute perfectă este reprezentată de cinci lucruri; acestea sunt: gravitatea, generozitatea sufletului, sinceritatea, seriozitatea şi bunătatea”.
“Cel ce îsi domina nervii, domina cel mai rau dusman”.