Automobilul, cel mai ineficient mijloc de transport
Am fi tentaţi să credem că, din cauza mărimii şi puterii, avioanele comerciale ar fi ineficiente, când vine vorba despre consum. Însă, potrivit unui nou raport al Universităţii din Michigan, avioanele sunt printre cele mai eficiente forme de transport. De fapt, potrivit raportului, economisirea de combustibil la vehiculele standard trebuie să se îmbunătăţească cu 57%, pentru a egala eficienţa energetică din prezent a curselor comerciale aeriene.
Michael Sivak, profesor în cadrul Institutului de Cercetare al Transportului al Universităţii din Michigan, a scris raportul după ce a examinat tendinţele din totalul energiei necesare pentru transportul unei persoane pe o anumită distanţă într-un vehicul standard, cum ar fi o maşină sau un SUV.
El şi-a comparat rezultatele cu cele ale unui zbor aerian programat, măsurând necesarul de energie folosit pentru a transporta o persoană pe un kilometru, începând din 1970 şi până în 2010. Sivak a descoperit că întreaga flotă de vehicule standard ar trebui să-şi îmbunătăţească necesarul de carburant folosit de la 13 litri/100 km, cât este în prezent, la cel puţin 8,4 litri/100 km pentru a atinge eficienţa avioanelor.
Sau ocuparea vehiculelor ar trebui să crească de la 1,38 persoane, cât este în prezent, până la cel puţin 2,3 persoane.
Nu va fi uşor să obţinem niciuna dintre aceste două schimbări. Deşi economisirea de carburant la noile vehicule se îmbunătăţeşte constant şi aceste schimbări sunt de menite să accelereze procesul, este puţin probabil să se întâmple acest lucru în viitorul apropiat, schimbările în economisirea de combustibil au nevoie de mult timp pentru a influenţa substanţial economisirea de combusitbil la nivel global”, a declarat Michel Sivak.
Raportul a mai stabilit că 14,5 milioane de vehicule uşoare vândute în SUA în 2012 însumează numai 6% din întreaga flotă de vehicule uşoare de pe şosele.
Interesant de semnalat este şi faptul că, în timp ce intensitatea energiei necesare pentru condus şi zbor a scăzut în ultimii 40 de ani, îmbunătăţirea eficienţei combustibilului pentru zboruri a fost substanţial mai mare decât în cazul condusului – 74% versus 17%.
Cererea de combustibil va creşte cu 40% în SUA
Alte studii trag un semnal de alarmă cu privire la creşterea necontrolată a numărului de maşini, în special în SUA, care va conduce inevitabil la o creşterea substanţială a cererii de combustibil.
Deşi Statele Unite încorporează mai puţin de 5% din populaţia lumii, ţara „adăposteşte” 33% din numărul total de automobile la nivel mondial. În următorii 20 de ani, numărul de kilometri parcurşi de vehiculele americanilor va ajunge la 6,7 trilioane. De asemenea, un alt lucru îngrijorător este dat de faptul că 86% din toată energia folosită de sectorul transporturilor provine din arderea benzinei şi a motorinei.
Pe lângă faptul că din procesul de ardere rezultă cantităţi impresionante de CO2, monoxid de carbon sau oxizi de azot, Statele Unite importă două treimi din necesarul de petrol având astfel o dependenţă majoră de sursele externe de aprovizionare.
Eforturile pentru a găsi alternative adecvate la dependenţa de petrol sunt în curs de desfăşurare cu rezultate dintre cele mai variate. Astfel s-au dezvoltat şi au apărut biocombustibilii, vehicule hibrid, vehicule electrice şi vehicule alimentate cu pile de combustie pe bază de hidrogen. Toate au scopul de a reduce dependenţa de petrol.
O altă soluţie ar veni din folosirea surselor alternative de petrol, cum ar fi şisturi bituminoase dar nu ar ajuta la rezolvarea problemelor de mediu.
De asemenea, conversia cărbunelui în combustibil lichid este o altă opţiune, dar, de asemenea, are implicaţii semnificative asupra mediului. Se estimează că pentru această nouă formă de combustibil, producţia de cărbune din Statele Unite ale Americii ar trebui să crească cu 50% până în anul 2035.