Cum putem îmbunătăţi calitatea studiilor în Moldova
Pentru ca şcolile noastre să poată educa tineri bine pregătiţi de viaţă, care ar îmbunătăţi ulterior calitatea vieţii societăţii moldoveneşti noi trebuie să întreprindem acum anumite acţiuni. Este nevoie de un program de acţiuni. Ce avem în vedere?
În prezent, mulţi părinţi se confruntă cu influenţa negativă a şcolii şi ar dori să scape de aceasta, dar nu pot. Cauzele influenţei negative pot fi diverse, dar ele pot fi impărţite convenţional în trei grupuri: profesori proşti, elevi proşti şi conducerea şcolii. Profesorii, în afară de abilităţile profesionale de care dau dovadă, mai trebuie să fie şi nişte oameni bun, dar, din păcate, în institutele pedagogice nu există un test de etică. De aceea, la predarea în şcoli sînt admise persoane care sînt foarte departe de acest lucru, care mutilează psihologic copiii sau le taie cheful de a învăţa. Ulterior, elevii, în mare parte, în virtutea căderii moralei în societatei şi a impactului nociv al presei pun la îndoială valorile cultivate de părinţii lor. Iar dacă autoritatea acestora nu este destul de înaltă, atunci obiceiurile proaste cîştigă teren. Cît priveşte conducerea şcolii, atunci influenţa ei negativă constă, în primul rănd, în complicitatea la influenţa negativă a unor profesori şi la comportamentul inadecvat al elevilor (fumatul, consumul băuturilor alcoolice pe teritoriul şcolii etc.). Mai este un moment important – programul, care trebuie urmat şi profesorii, şi conducerea şcolii. Acest program ar putea contravine valorile etice al ultimilor, dar ei sînt nevoiţi să se conformeze. Avem în vedere educaţia sexuală şi alte „valori europene”.
Ce pot face părinţii pentru a scăpa de această influenţă nefastă? Să-şi înscrie copiii la instituţii private? Dar şi acolo există aceste probleme. În alte ţări, în ţările Europei şi în Rusia, există învăţămînt alternativ, studiile acasă (homeschooling). La noi, acest tip de studii nu este reglementat clar prin lege.
Însă chiar şi în pofida legislaţiei ambigue, a existat un precedent, cînd pe parcursul a 16 ai, cu autorizarea Ministerului Educaţiei, copiii obţineau studii la şcoala privată a lui S. Mocanu din Stăuceni.
Despre această şcoală site-ul nostru a prezentat deja cîteva materiale. Această instituţie, mai exact, o singură clasă, în care învăţau elevi de diferite vîrste – de la 5 pînă la 16 ani, a funcţionat oficial pînă în 2015, fiind afiliată la una dintre şcolile din Chişinău. Elevii acestei clase aveau aceeaşi curiculă şcolară (şi scriau aceleaşi lucrări de control), dar după o metodă specială: elevii mai mari participau activ la transmiterea cunoştinţelor pentru cei mici, iar toate obiectele erau predate, practic, de un singur profesor – fondatorul şcolii S. Mocan. În această şcoală, elevii se ocupau cu şahul, dansurile, muzica, mergeau în marşuri, se spălau cu apă rece dimineaţa etc. Mulţi copii se aflau permanent în această casă-şcoală, iar alţii veneau doar pentru ore. Cel mai important este că ei erau îngrădiţi de influenţa negativă, prezentă în şcolile obişnuite. Dimpotrivă, ei s-au aliniat principiilor etice corecte, învăţau să fie independenţi şi disciplinaţi. În această clasă studiau chiar şi cei mai răi elevi, de care s-au dezis alte şcoli, iar în acest colectiv ei s-au schimbat în totalitate, fără a exercita o influenţă proastă asupra colegilor lor. Şi iată în martie 2015, această şcoală a fost închisă, pe motiv că în legislaţia noastră nu există prevederi, care ar permite activitatea şcolilor de acest gen. Mulţi părinţi a protestat împotriva acestei hotărîri şi s-au adresat la Ministerul Educaţiei cu rugămintea de a permite activitatea şcolii, dar în zadar.
Acum, organizaţia obştească „PLANETA CURATĂ” din Chişinău a pregătit un set de acţiuni, îndreptate spre legalizarea şcolii şi ca în Moldova să apară şi alte şcoli alternative pentru copii. Scopul acestui program este consolidarea eforturilor tuturor cetăţenilor conştienţi ai ţării noastre pentru schimbarea politicii statului în domeniul învăţămîntului şcolar şi anume pentru crearea condiţiilor necesare de dezvoltare a învăţămîntului calitativ şi accesibil.
Activiştii de la „Planeta Curată” consideră că această situaţie nu este una normală, deoarece şcoala a funcţionat timp de 16 ani, înseamnă că existau undele prevederi ce permiteau activitatea ei, iar acum, fără a fi modificată legislaţia, ea nu are dreptul la existenţă? Totodată, dacă asemenea prevederi nu există, acestea pot fi adoptate, ţinînd cont de experienţa ţărilor europene şi a Rusiei. De aceea ei au decis să consolideze eforturile societăţii pentru ca Ministerul Educaţiei să permită activitatea acestor şcoli. Ce soluţii există?
Soluţia1 . Dacă după analiza legislaţiei în vigoare în această problemă de către juriştii competenţi va fi stabilit că există temei pentru activitatea acestor şcoli, atunci organizaţia „Planeta curată” va expedia o scrisoare Ministerului Educaţiei, în care vor fi expuse argumentele juriştilor, cu solicitarea de a revizui decizia privind închiderea şcolilor de acest tip.
Soluţia 2. Dacă juriştii vor constata că în legislaţia noastră, într-adevăr, nu există asemenea prevederi, atunci organizaţia „Planeta Curată” va colecta semnăturile părinţilor, organizaţiilor obşteşti şi tuturor celor care nu sînt indiferenţi faţă de acest subiect în susţinerea PETIŢIEI PRIVIND ASIGURAREA TUTUROR COPIILOR CU DREPTUL LA ÎNVĂŢĂMÎNTUL ALTERNATIV, care va fi expediată Ministerului Educaţiei şi Parlamentului.
Pe Facebook a fost deschis un grup, prin intermediul căruia este posibilă mobilizarea adepţilor acestei iniţiative şi informarea lor despre acţiunile întreprinse şi cele planificate, acceptarea ajutorului, recomandărilor şi observaţiilor lor.
Haideţi să nu uităm că şcoala este un centru social-cultural al societăiţii şi că bunăstarea acesteia depinde de accesul şi calitatea studiilor. În prezent, în ţară nici accesul, nici calitateav studiilor nu corespund cerinţelor minime, de aceea dacă situaţia nu se va schimba, atunci peste cîţiva ani ne vom confrunta cu consecinţe irecuperabile. De aceea, acum trebuie să acţionăm în comun şi eficient. Haideţi să unim eforturile tuturor cetăţenilor pentru schimbarea politicii statului faţă de învăţămîntul şcolar, şi anume pentru crearea condiţiilor necesare pentru dezvoltarea studiilor calitateive şi accesibile pentru tînăra generaţie.
Anna Kunţ