De ce nu circulă europenii cu trenul?
Conform ultimului sondaj Eurobarometru, 58% din europeni sunt mulţumiţi de serviciile de transport feroviar din ţara lor. Totuşi, relativ puţini europeni călătoresc cu trenul. În unele ţări, numărul utilizatorilor care consideră cumpărarea biletelor o operaţiune extrem de complicată este îngrijorător de mare. În plus, aproximativ 19% din europeni nu călătoresc cu trenul, din cauza problemelor de accesibilitate.
Persoanele cu mobilitate redusă s-au plâns, în special, de proasta accesibilitate a vagoanelor şi a platformelor, precum şi de faptul că, în momentul planificării călătoriilor, nu găsesc informaţii referitoare la accesibilitate.
Numai un sfert din călătorii din UE utilizează trenul în mod regulat. Este insuficient. Trebuie să facem transportul feroviar mai atrăgător, iar acest studiu ne-a arătat foarte clar în ce direcţii sunt necesare măsuri. De exemplu, este inacceptabil faptul că în unele ţări este atât de complicat să cumperi bilete de tren. Alegerea unui tren trebuie să fie la fel de rapidă şi de uşor de realizat ca scoaterea automobilului din garaj”, a declarat comisarul european pentru transporturi, Siim Kallas.
Acest studiu reprezentativ, care a luat în considerare opiniile a 26.000 de europeni, a fost realizat cu scopul de a analiza nivelul de satisfacţie, în rândul călătorilor din UE, cu privire la serviciile interne de transport feroviar, inclusiv trenurile propriu-zise, gările şi accesibilitatea pentru persoanele cu mobilitate redusă.
Rezultatele anchetei confirmă faptul că trebuie depuse mai multe eforturi pentru ca transportul feroviar să devină un mod de transport atractiv pentru clienţi.
Bilete şi informaţii
În ceea ce priveşte uşurinţa de a cumpăra bilete, nivelul general de satisfacţie nu s-a îmbunătăţit din 2011 până în prezent (78% din cetăţeni se declară satisfăcuţi), existând totuşi îmbunătăţiri semnificative în Austria şi Grecia (o creştere cu 14 şi, respectiv, 10 puncte procentuale). Nemulţumirea a crescut însă îngrijorător în Italia, Danemarca şi Slovenia (cu peste 10 puncte procentuale în toate aceste ţări).
Nivelul satisfacţiei cu privire la furnizarea de informaţii în timpul călătoriilor cu trenul, în special în caz de întârzieri, a rămas insuficient (sub 50% din cetăţeni se declară mulţumiţi de acest aspect).
Ratele cele mai ridicate de satisfacţie se regăsesc în Marea Britanie (70%), în Finlanda şi în Irlanda (68% şi 62%). Ratele cele mai ridicate de nemulţumire au fost înregistrate în Franţa (47%) şi în Germania (42%).
Fiabilitatea
Nivelul cel mai ridicat de satisfacţie privind punctualitatea şi fiabilitatea a fost înregistrat în Irlanda, Letonia, Austria şi Marea Britanie (peste 73%). Cei mai nemulţumiţi cetăţeni sunt cei din Italia (44%), Germania (42%), Polonia (40%) şi Franţa (39%).
Frecvenţa satisfăcătoare a trenurilor este esenţială în atragerea călătorilor – sincronizarea este un factor esenţial care afectează deciziile consumatorilor de servicii de transport. În general, 59% din europeni sunt mulţumiţi de frecvenţă. Italia şi Europa Centrală/de Sud-Est au cele mai scăzute rate de satisfacţie.
În conformitate cu noua politică a UE în materie de infrastructură, UE investeşte 26 de miliarde euro în sprijin financiar pentru proiecte de transport paneuropene, mai ales în domeniul transportului feroviar, pentru a construi legăturile transfrontaliere care lipsesc, pentru a elimina blocajele şi pentru a face reţeaua mai inteligentă.
Accesibilitatea
Doar 37% din europeni sunt mulţumiţi de accesibilitatea generală în gări pentru persoanele cu mobilitate redusă. Nivelul de satisfacţie este cel mai ridicat în rândul locuitorilor din Marea Britanie (61 %), Irlanda (56%) şi Franţa (52%). În Germania, Suedia, Italia şi Europa de Est, ratele de satisfacţie sunt sub medie. Numai 46% din cetăţeni sunt mulţumiţi de accesibilitatea platformelor (40% de cea a vagoanelor), iar procentul de satisfacţie este şi mai mic în ceea ce priveşte informaţiile furnizate înaintea călătoriei cu privire la accesibilitate (39%) sau la asistenţa pentru persoanele cu mobilitate redusă (37%).
Procentajele scad şi mai mult atunci când respondenţii sunt direct implicaţi (43% sunt satisfăcuţi de accesibilitatea platformelor şi 37% de accesibilitatea vagoanelor). Aspectele privind accesibilitatea sunt esenţiale pentru îmbunătăţirea cotei modale a transportului feroviar, în special în contextul îmbătrânirii populaţiei europene.
34% din respondenţii care nu călătoresc niciodată cu trenul au evocat cel puţin o problemă de accesibilitate. Aceasta ar putea însemna că transportul feroviar nu este utilizat de aproximativ 19% din populaţia Uniunii Europene din cauza unor probleme de accesibilitate.
Soluţionarea plângerilor
Satisfacţia legată de modul de tratare a plângerilor a crescut, din 2011 până în prezent, cu cifra impresionantă de 11 puncte procentuale – acesta fiind unul dintre primele efectele ale punerii în aplicare a regulamentului privind drepturile călătorilor. În patru state membre (Franţa, Letonia, Finlanda şi Spania), gradul de satisfacţie a crescut chiar cu peste 20 de puncte procentuale.
Utilizarea actuală a transportului feroviar în UE
Doar 35% din europeni călătoresc cu trenuri interurbane de câteva ori pe an sau mai frecvent, deşi 83% din ei locuiesc la cel mult 30 de minute distanţă de o gară. 32% din europeni nu călătoresc niciodată cu trenuri interurbane. 53% din europeni nu utilizează trenuri suburbane, deşi 31% din ei locuiesc la cel mult 10 minute distanţă de o gară. Numai 14% din cetăţeni utilizează trenuri suburbane de mai multe ori pe săptămână.
Automobilele continuă să fie mijlocul de transport predominant în Europa însă această tendinţă se modifică. În anul 2010, europeanul mediu a călătorit cu automobilul aproape 9.500 de kilometri, adică cu 100 de kilometri mai puţin decât în anul 2004.