Eco-moda: 10 branduri «pentru» produse organice!
Brandurile bine-cunoscute de îmbrăcăminte Zara, Levi's, H & M și multe altele, ani la rând vin cu diferite iniţiative ecologice. Prefixul "eco" presupune astfel de calificative, cum ar fi sigur, organic, inofensiv. Dar ce anume le dă dreptul de a fi determinate ca branduri "verzi"?
ZARA
În 2008 conducerea companiei Zara tot se uita în direcția materialelor organice, creând produse ecologice la 100%, marcate cu o pictogramă specială, dar niciodată nu a făcut din acest lucru un eveniment. Acum câțiva ani, un grup spaniol Inditex, care deţine brandul Zara, a anunţat un plan de dezvoltare pentru următorii cinci ani, accentul a fost pus pe responsabilitatea ecologică a companiei. Conform noului plan, până în 2015, toate magazinele Inditex - la 13 decembrie 2010 acestea erau exact 5.000 la număr - ar trebui să reducă cel puțin în jumătate utilizarea apei și la 30% - energiei. Acesta este minimul necesar pentru certificarea LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) dezvoltată de Green Building Council independent din SUA (Consiliul independent în construcţii ecologice).
Magazinele Zara, Massimo Dutti, Stradivarius, Bershka și altele vor procura termostate, senzorii de temperatură, care reglementează funcţionarea sistemului de aer condiţionat, perdelele de aer la intrare și scările rulante automate. Fiecare magazin va fi dotat cu un "colț verde" cu containere pentru hârtie, plastic, sticlă şi metal – în scopul prelucrării ulterioare. Acest lucru înseamnă că tot mai multe lucruri Zara vor fi fabricate din materialele reciclate. Programul a afectat de asemenea ambalajul: problema se va rezolva datorită pungilor de hârtie și pungilor de plastic care se descompun sub influența oxigenului în doi ani. Pentru comparație, un plastic convenţional se descompune cel puțin 400 de ani.
Cel mai popular program al brandului a fost lansat în ianuarie 2008 - Oxfam Clothes Exchange. Fiecare client, oferind un lucru inutil în oricare dintre magazinele de caritate Oxfam, primeşte un voucher de 5 £ care poate fi utilizat la achitarea următoarei mărfi la M & S.
LEVI’S
În 2006 Levi's primul din faimoasele branduri din lume a lansat linia de eco-denim, care include cele mai populare modele de blugi pentru bărbați și femei.
În 2007 Levi's a extins gama liniei ecologice prin includerea modelelor Waterless. Puteţi distinge aceşti blugi de la cei obișnuiți după etichetă la buzunar. În această primăvară, Levi's a lansat programul Waterless, conceput pentru a utiliza mai puțină apă la toate etapele de producție a blugilor, precum și pentru a promova economisirea apei în viața zilnică.
H&M
Brandul suedez a fost, probabil, primul în segmentul de piață de masă care a început să utilizeze bumbacul. După ce compania a intrat în Organic Exchange, o organizație de caritate care sprijină utilizarea textilelor ecologice, cei de la H & M au preluat promovarea materiei organice nu numai pentru copii, ci și pentru adulți.
În 2005 H & M a devenit membru al Asociației de comerț echitabil, iar în 2006 a fost recunoscut ca una dintre cele mai mari șase companii la nivel mondial, care preferă coloranții și materialele "verzi". Colecţia H & M nu foloseşte blănuri naturale.
GAP
Tema verde a apărut la Gap în 2007, atunci când în SUA au fost comercializate tricouri pentru bărbați realizate la 100% din bumbac organic nevopsit. Mulţi au privit acest pas ca o concesie la Asociația Consumatorilor de Producție Ecologică (Organic Consumers Association), care de mult timp a cerut de la holding-ul Gap Inc. acţiuni ecologice. La sfârșitul anului 2008 Gap a lansat o linie de denim organic și a revizuit complet atitudinea sa față de ambalajul produsului, înlocuind pachetele tradiționale cu hârtia reciclată.
În ciuda intenției declarate de a reduce treptat volumul de poluare a apei și în pofida participării la BSR Sustainable Water Group, Gap a jucat cu cartea verde un timp relativ scurt: criza financiară a forțat conducerea companiei să înlocuiască produsele organice cu blugi în segmentul premium la prețul de masă. Astfel, în 2009 a apărut o linie nostalgică Gap 1969, care se referă la Woodstock și primul magazin Gap din San Francisco.
În 2010, Gap din nou a vorbit despre înverzirea teritoriului, însă campania de două săptămâni "Adu blugi nedorite şi obține o reducere de 30% pentru Gap 1969" părea să fi fost doar un truc de marketing.
MARKS & SPENCER
În ianuarie 2007 cel mai mare retailer britanic Marks & Spencer a anunţat lansarea unui program Planul A, care implica lupta pentru reputația ecologică în conformitate cu 100 de puncte de acuzare pentru încălcarea echilibrului ecologic în lume. În ultimii patru ani M & S a eliminat 62 dintre ele, inclusiv punctele privind reducerea emisiilor de dioxid de carbon (prin creșterea eficienței energetice a magazinelor), precum și colaborarea cu fabricile prietenoase mediului ecologic din întreaga lume. În prezent zece din ele funcţionează datorită sprijinului financiar al M & S. La una dintre ele, situate pe teritoriul Sri Lanka, unde înainte despre procesul de producţie etic nici nu s-a auzit, au cusut o colecție de lenjerie din mătăsuri organice, bumbac, jersey, creată în colaborare cu Eco-Boudoir în 2009, care a bătut recorduri de popularitate în Marea Britanie. Astfel de fabrici dotate cu echipament care reduce consumul de apă de două ori și cu 40% - de energie, M & S a deschis de asemenea în Bangladesh și Wales.
TOPSHOP
Conducerea Arcadia Group, care deţine Topshop, una dintre primele din segment a reacţionat la cererea de haine ecologice. Magazinele de brand timp de mulți ani comercializează îmbrăcăminte din țesături vintage, dar au ezitat mult timp ca să includă în gama produselor organice Topshop.
Istoria organică a început cu colaborarea cu brandul People Tree.
Tot atunci a fost lansată linia ecologică My Only One, care s-a dezvoltat exploatând filosofia upcycling*. Colectarea sportivă Sport Nouveau realizată din lucruri şi ţesături demodate a fost lansată la începutul verii 2009, iar Topshop a inițiat o serie de ateliere de lucru la tema reciclării hainelor vechi, în mare măsură la acest eveniment a contribuit directorul creativ al My Only One, Pamela Daniels.
VICTORIA’S SECRET
Cu câțiva ani în urmă marca de lenjerie intimă a fost nevoită să urmeze cerinţele activiştilor campaniei Victoria' s Dirty Secret înaintate pe scară largă. Acuzată de complicitate în distrugerea pădurilor (compania trimite lunar tone de cataloage de hârtie), în vara anului 2007 marca a anunţat lansarea unei mini-colecţii de îmbrăcăminte ecologice din lână și bumbac organic, și mai târziu o linie vegană de produse cosmetice Pink Body. Cu toate acestea, după ce campania antivictoriană a fost redusă, nu au urmat nici un fel de pași în direcția ecologizării brand-ului.
BANANA REPUBLIC
Banana Republic aparţine Gap Inc şi nu este surprinzător faptul că conducătorii companiei au decis să treacă printr-un coridor verde au decis cam în același timp ca și Gap: astfel au fost cerințele politicii corporative, adoptate la sfârșitul anului 2006. Cât priveşte problema "verde", ambele branduri au reușit, dar Banana Republic în trei ani a reconstruit complet afacerile. În 2008, în legătură cu Ziua Mondială a Pământului,compania a lansat o colecţie din 50 de produse ecologice, și deja în 2009 a anunțat publicului larg idea că eco-produse sunt un lux nou şi a demonstrat o colecţie cu un nume simbolic Heritage din bumbacul organic, soia, mătăsuri, bambus și țesuturi obținute prin reciclare.
Printre altele, Banana Republic a luat o mulțime de angajamente privind restructurarea afacerilor și, atrăgând după sine Gap-ul mai democratic, intenționează în viitorul apropiat să rezolve problemele de apa, munca copiilor, comerțul echitabil, etc.
NIKE
Din 1993 Nike are un program de Reuse-A-Shoe, care implică prelucrarea încălțămintei sport în centrele specializate din întreaga lume, inclusiv Marea Britanie, Japonia și Australia. Componentele de materiale de încălţăminte purtată sunt mărunțite la dimensiunea de granule, din care sunt din nou construite piste de curse, acoperământ pentru corturi de tenis și terenuri de baschet. În 2008, Nike a prezentat așa-numitul Considered Design - o linie de produse fabricate cu un impact minim asupra mediului înconjurător, fără materiale toxice. Tot atunci compania a promis să reducă până în 2020 cantitatea de deșeuri cu 17% și să crească prezența materialelor ecologice cu 20%. Astfel, compania timp de 40 de ani va face ceea ce unii reușesc să facă în doi.
7 For All Mankind
Prima colecţie de denim organic, lansată în 2008, a fost numită "Yosemite", în onoarea Parcului Național din California, care în 1984 a primit un statut de Patrimoniul Mondial UNESCO. Colecția a fost compusă din blugi de bumbac organic, vopsit cu indigo vegetal complet lipsit de impurități, în special, stretch*. Concesiuni în direcția verde ar putea fi văzute atât în linii pentru femei, cât și linii pentru bărbaţi. Experimentul continuă, compania prelungeşte să-și extindă prezența pe piața achiziţiilor de bumbac organic.
*Upcycling-ul este procesul de convertire a deşeurilor şi produselor inutile în obiecte și materiale noi.
* Stretch - ţesătură de bumbac acoperită pe una sau pe ambele fețe ale materialului cu polimere.
Sursa: rodovid.me