Proprietarii SAAB din Asia intenționează să-și extindă producția automobilelor electrice în China
Consorțiul Național Electric Vehicle Sweden AB (Nevs), care a cumpărat vara trecută marca suedeză Saab, se pregătește să înceapă producția automobilelor în China. Inițial, noul proprietar intenţiona să reia producția numai în Suedia, însă apoi planul de afaceri al companiei s-a schimbat într-un mod drastic.
Potrivit presei chineze, compania mixtă Nevs din Japonia şi Hong Kong, înființată în luna mai a acestui an, poziționându-se ca un producător de vehicule electrice, a semnat un acord de investiții cu autorităţile marelui oraş chinez, Qingdao. Autorităţile urbane au cumpărat pentru 310 milioane de dolari, 22% din acţiunile Nevs, iar planul prevede construcția uzinei la un preţ aproximativ de 1.6 miliarde de dolari. Întreprinderea gigantică, cum se așteptă, va fi în măsură să producă până la 400 mii de vehicule pe an. Ediția China Daily, a trimis o interpelare la Nevs, care a confirmat informația privind planurile de construcţie a noii uzine.
Relansând legendarul brand, Nevs are de gând să mizeze pe maşini electrice. Deși, prima manifestare în linia brand-ului ar trebui să fie lansarea modelului Saab 9-3 cu o propulsie convențională. Planurile au fost sonorizate la sfârșitul anului trecut. În 2014 compania intenţionează să lanseze acest model cu propulsie electrică. Cu toate acestea, experții menţionează că Saab ar putea avea probleme serioase cu reluarea producției din cauza furnizorilor de accesorii componente. În timpul staţionării uzinei principale a companiei, oprite în 2011, multe legături industriale au fost întrerupte.
Între timp, cumpărând Saab, consorțiul a anunțat planurile de restabilire a producției, numai la uzina principală de asamblare din oraşul suedez, Trollhättan.
Decizia de a muta producţia principală în China, pare a fi logică. Piața auto chineză este cea mai mare din lume și spre deosebire de piaţa europeană care se află în stagnare, conform pronosticurilor, continue să crească.
În plus, autoritățile chineze au planuri ambițioase, în conformitate cu care, până în 2015 pe drumurile ţării trebuie să circule până la 500 mii de vehicule electrice și hibride, iar până în 2020 se aşteaptă ca numărul lor să crească pînă la 5 milioane. În această privință, producția planificată pe o scară largă a mașinilor electrice Saab este tocmai la ţanc.
"Qingdao este partenerul nostru strategic pe termen lung, care poate deveni un client important", - este de părere directorul executiv și administratorul principal Nevs, Kai Johan Jiang.
Omul de afaceri are cetățenie suedeză, însă orașul lui natal este situat în provincia Shandong, în care se află Qingdao.
În Nevs, cred că Qingdao, având rolul cheie în economia provinciei, precum și o locație excelentă pe coastă, este un "loc minunat pentru dezvoltarea automobilelor de clasa premium".
Dar, viitorul companiei pe piața locală nu este la fel de roz cât se pare. Analiștii notează că Nevs şi compania deținută de autoritățile oraşului Qingdao, deocamdată nu au licențe pentru producerea mijloacelor de transport și proiectul urmează să fie aprobat de către Comisia Națională pentru Dezvoltare şi Reforme.
În ultimul timp, guvernul chinez, încercând de a consolida industria auto locală, a început să trateze noi proiecte din acest domeniu, mult mai pretenţios."Până ce guvernul nu a aprobat definitiv planul, există întotdeauna un risc de eșec", - spune analistul independent din Beijing în domeniul industriei auto, Jia Sinhuang.
În afară de problemele eventuale cu oficialii guvernamentali, experții locali spun că piața vehiculelor electrice și hibrizilor din țară, este de fapt, la etapa iniţială: nu există suficiente stații de încărcare, iar costul ridicat al acestor maşini şi raza de acţiune mică la o singură încărcare, pot deveni un obstacol serios pentru punerea lor în aplicare mai largă. Anul trecut, China a vândut doar câteva mii de vehicule electrice.
În același timp, alți experți consideră că marca renăscută SAAB poate fi promovată, dar pentru acest lucru, compania, cu siguranţă, trebuie să dezvolte noi modele, care necesită investiții financiare mari și timp. De la cât de repede Saab va relua producția și cât de reuşite vor fi noile produse ale companiei, depinde în mare măsură perspectivele brandului pe piața chineză.
Înainte ce Saab a trecut sub controlul Nevs, brandul suedez a retrăit ani duri. După izbucnirea crizei financiare, activitatea companiei a devenit neprofitabilă. La începutul anului 2009, proprietarul brandului General Motors, protejându-se de creditori, a anunţat falimentul tehnic Saab. În același an, companiile chineze care de mai mulți ani au încercat prin diferite moduri să cumpere brandul, au început să manifeste interes pentru producătorul de automobile. Temându-se de pierderea tehnologiilor, GM, chiar şi după ce a pierdut numărul majoritar de acţiuni în 2010, a blocat în mod constant tranzacţiile cu chinezii. Noul proprietar al brandului Saab, a devenit producătorul olandez de caruri sportive Spyker Cars. Vânzarea companiei ar putut avea loc încă în 2009, dar în acel timp, unul dintre co-proprietarii Spyker era omul de afaceri rus, Vladimir Antonov. Anume el a fost idiologul principal al cumpărării Saab, dar companiei GM nu i-a plăcut pretinsul trecut întunecat al oligarhului rus și ca rezultat, pentru că tranzacția să fi avut loc, Antonov a trebuit să iasă din componenţa acționarilor majoritari Spyker.
Sursa: cleandex.ru