Savanții de la NASA: Oamenii se nasc genii, dar sistemul îi schilodește
Cine ar fi știut dintre cei prezenți la TEDxTucson că afirmația doctorului George Land ar echivala cu explozia unei bombe! Și Land nu a făcut decît să spună publicului despre rezultatele șocante ale testului de creativitate, deși acest test a fost elaborat pentru angajații NASA și mai tîrziu a fost folosit pentru elevi...
Totul a început cu faptul că NASA a decis să-l atragă pe medicul menționat mai sus în dezvoltarea unui test de înaltă calitate, care să le ofere posibilitatea de a evalua în mod obiectiv potențialul creativ al oamenilor de știință și inginerilor de rachete. La ce le trebuie acestor specialiști potențialul creativ nu se știe, dar totuși testul a avut un mare succes pentru scopurile NASA. Cu toate acestea, dezvoltatorii înșiși au avut cîteva întrebări interesante: de unde provine începutul creativ? Unii oameni se nasc cu personalități creative sau pot fi învățați acest lucru? Sau toate acestea vin odată cu experiența?
Pentru a nu se chinui cu aceste întrebări pe tot restul vieții, Land a decis să testeze 1600 de copii cu vîrsta cuprinsă între 4 și 5 ani.
Testul arată modul în care oamenii pot găsi soluții neașteptate la diverse probleme, cu alte cuvinte, cît de mult pot gîndi în afara șabloanelor. Și cum credeți, cîți copii au nimerit în categoria celor a căror imaginație funcționează în mod strălucit? Nu veți crede – 98% !!!
Land și echipa lui au fost atît de surprinși de rezultat, că ei înșiși nu au crezut în el. Și au hotărît să continue cercetarea: cinci ani mai tîrziu au testat copiii din nou cînd aveau nouă-zece ani.
Vă interesează rezultatul? Doar 30% dintre copii s-au încadrat în categoria "imaginației ingenioase". Apoi, peste încă 5 ani, copiii de 15 ani au trecut din nou testul și cifra a scăzut la 12%!
Și care e situația cu noi, adulții? Cîți dintre noi sînt încă în contact cu geniul nostru creativ după mulți ani de formare? Dezamăgitor, dar numai 2 procente.
Desigur, unii cititori pot avea îndoieli cu privire la caracterul general al unei astfel de investigații. Dar, unul dintre participanții la acest experiment interesant, Gavin Nascimento, tăgăduiește imediat îndoielile – rezultatele au fost de fapt reproduse de peste un milion de ori. Și o astfel de cifră, fiți de acord, deja vorbește despre ceva! Nasimento consideră, de asemenea, că "sistemul școlar, educația, ne privează de geniul nostru creativ".
Argumentîndu-și punctul de vedere, el a spus: „Motivele pentru aceasta sînt multe – școala este o instituție care istoric a fost creată pentru a servi în cele din urmă nevoile clasei conducătoare, și nu oamenii obișnuiți. Pentru ca așa-numita elită să își păstreze poziția dominantă, clasa dominantă știa întotdeauna că, cu cît clasa muncitoare înțelege mai puțin, cu atît este mai bine pentru ei și trebuie s-o începem cu copiii. Trebuie ca sistemul să-i distrugă, transformîndu-i într-o societate fără chip, care le servește dorințele și care poate fi ușor exploatată.”
Land este încrezător că, dacă vrem, putem folosi acele 98% din imaginația noastră genială. Din cercetare ei au reușit să afle cum este aranjată gîndirea. Există două tipuri, ambele utilizează diferite părți ale creierului și, prin urmare, formează în mintea noastră soluții polare diferite în situații diferite.
Unul se numește "divergent" – aceasta este imaginația utilizată pentru a crea noi oportunități. Cealaltă se numește "convergentă" – poate fi caracterizată astfel: luați o decizie, verificați ceva, criticați, evaluați.
Astfel, gîndirea divergentă funcționează ca un accelerator, iar gîndirea convergentă încetinește toate eforturile noastre.
„Am descoperit ca atunci cînd creștem copii, îi învățăm să aplice ambele tipuri de gîndire în același timp”, spune Land.
Cînd cineva vă cere să propuneți cu idei noi, vă întoarceți la ceea ce ați învățat la școală – pentru a utiliza "evaluați și criticați". De aici s-au născut toate îndoielile familiare: „Am încercat acest lucru înainte”, „Aceasta este o idee proastă”, „Aceasta nu va funcționa” și așa mai departe.
În aceasta și constă esența. Este ceva ce trebuie să stopăm imediat:
„Dacă vorbim despre partea medicală a problemei, putem spune că neuronii din creierul nostru se luptă unii cu alții și, de fapt, reduc puterea creierului, pentru noi permanent judecăm, criticăm și cenzurăm”, spune Land. „Dacă acționăm sub presiunea fricii, folosim o parte mai mică a creierului, dar cînd folosim gîndirea creativă, creierul se aprinde.”
Dar, care este soluția? Cum pot fi reutilizate aceste 98%? Land spune că există o singură cale: toți trebuie să găsim din nou acest copil în vîrstă de cinci ani în noi. Unde este el? El este mereu cu noi!
„Aceasta este ceea ce facem în fiecare zi cînd visăm”, remarcă Land.