Secvenţe din programul radio nr. 17 Coranul şi modalităţile de depăşire a rupturii ruso-cecene (+ Audio)
Secvenţe din programul radio nr. 17 Prin întregul Coran trece firul de respect cel mai profund şi de simpatie faţă de profeţii care au venit mai înainte - Moise, Isus şi alţii. Coranul condamnă persecutarea lor şi pervertirea învăţăturilor lor. Mahomed a arătat că doctrina nouă, cu toate că distrugea şi respingea credinţa părinţilor, este o credinţă adevărată, nepervertită a strămoşilor. Dând citirii Coranul, Mahomed credea că evreii şi creştinii cu recunostinţă şi bucurie vor primi aceste informaţii, deoarece aceasta pur şi simplu elimina erorile şi denaturările introduse de către ierarhia Bisericii pământeşti în revelaţiile adevărate ale lui Moise şi lui Isus. Însă respingerea acestor distorsiuni nu făcea parte din planurile celor care le-au adus în mod deliberat în numele asupririi ţărilor şi popoarelor, în eludarea conştiinţei. Efimov V.A. 2002
Coranul şi modalităţile de depăşire a rupturii ruso-cecene
A.V. : Relaţiile ruso-cecene intră într-un impas din ce în ce mai disperat. Acestea sunt tot mai des folosite pentru depanarea aşa-numitului "terorismului islamic", reflectarea căruia în mass-media este adesea însoţită de frontispicii din textul Coranului.
Efimov V.A.: Conflictele sângeroase pe teritoriul Rusiei, ca şi în alte regiuni ale globului, nu au nimic comun cu Coranul. Încercările de a lega ideologia teroriştilor cu invăţăturile Coranului este o provocare dură, făţişă, orientată spre acei care nu au citit Coranul şi nu înţeleg esenţa informaţiei ce se conţine în acesta. Dimpotrivă, în opinia noastră, anume studierea Coranului, interpretarea corectă şi punerea în aplicare a ideilor lui în viaţa practică a popoarelor noştri atât rus, cât şi cecen, sunt în măsură să oprească conflictul.
A.V.: Mi se pare că Dvs. puneţi, cu bună ştiinţă, o sarcină nereală, pentru că în Rusia domină tradiţiile creştine, tradiţiile părinţilor şi bunicilor noştri.
Efimov V.A.: Stiţi, anume unul dintre adevărurile coranice susţine că
"Dumnezeu nu schimbă ceea ce se întâmplă cu oamenii până când ei nu vor schimba ceea ce este în ei".
Este imposibil de a modifica ceva, de a obţine rezultatul dorit, fără a schimba ceva. Şi, prin urmare, dacă cu adevărat dorim să oprim vărsarea de sânge, atunci noi nu putem fi marginalizaţi, oamenii, care au redus viziunile lor ideologice la dogmele şi tradiţiile general acceptate. Eu nu-mi pun sarcina de a schimba ceva la nivel de credinţă. A sosit timpul să înţelegem esenţa Coranului la nivelul raţiunii. Astăzi, în zonele non-islamice domină o atitudine negativă, negândită faţă de Coran, care de multe ori, este formată în mod deliberat şi este profund greşită.
A.V.: Cred că sunt de acord cu Dvs. în privinţa lipsei unor idei clare privind esenţa Coranului, istoria apariţiei lui. Aţi putea într-o formă foarte scurtă să completaţi acest gol.
Efimov V.A.: Coranul înseamnă - "citirea în glas". Potrivit tradiţiei musulmane, o astfel de lectură a fost iniţiată de către Mahomed analfabet la 40 de ani, atunci când într-un vis i s-a ivit un om cu o carte, înfăşurată într-o cuvertură de brocart, şi a cerut: "Citeşte!". Ca răspuns la replica lui Mahomed că el nu ştie cum să citească, în capul lui au început să răsune cuvinte pe care el pur şi simplu le repeta. El a sonorizat aceste revelaţii divine din anul 610 până la anul 632, iar înregistrarea lor în timpul vieţii sale a fost efectuată de către mulţi dintre contemporanii lui. Generalizările acestor înregistrări şi sunt Coranul, rescris de scribul Zaid în patru exemplare, păstrate la ziua de azi. Mecca, locul de naştere al lui Mahomed, a fost la acel moment un centru religios şi comercial important. Acolo au trăit aşa-numiţii hanifa, care au profesat creştinismul, iudaismul, şi, care au respins politeismul şi credeau într-un singur Dumnezeu. În ceea ce priveşte substanţa teologică a predicilor lui Mahomed, el a pretins că Dumnezeu este unul şi pentru evrei, şi pentru creştini, precum şi pentru întreaga umanitate.
A.V.: Dar ce motive aveţi să vorbiţi despre revelaţia divină a lui Mahomed?
Efimov V.A.: Dacă citim atent Coranul, este imposibil să nu constatăm că acesta conţine gânduri atât de profunde, că este pur şi simplu imposibil să credem în originea lor terestră în secolul VII, mai ales că au fost sonorizate de un om analfabet. Ideologia Coranului este o ideologie de cea mai mare moralitate, condamnând parazitismul bazat pe forţa de muncă străină, abuzul sexual de oameni prin intermediul de alcool şi alte tipuri de arme gene, precum şi jocuri de noroc şi dezmăţ. Coranul condamnă toate formele de violenţă, cu excepţia protecţiei sacre a poporului său de la atacurile ostile. Conceptul actual al Jihadului nu are nimic comun cu războiul sfânt pentru justiţie, menţionat în Coran.
A.V.: Deci care este sistemul de depăşire a conflictului ruso-cecen?
Efimov V.A.: Epuizarea efectivă a conflictului este posibilă numai prin depăşirea oricărei sclavii în toate formele şi manifestările acesteia. Este imposibil, bazându-ne pe un rău, să învingem celălalt.