Spălătoriile ilegale transformă râul Bâc într-o adevărată bombă ecologică
Odată cu ridicarea temperaturilor, fenomenele de poluare a aerului, solului și a apei iau amploare, ultimele fiind cele mai dese încălcări în orașul Chișinău și împrejurimile acestuia.
De ani buni, în capitală spălătoriile ilegale au împânzit malul râului Bâc. O consecință periculoasă a acestui fenomen sunt reziduuri din urma spălatului mașinilor care se scurg în apele râului, astfel, poluând afluentul.
Zona din preajma pieței „Calea Basarabiei” este cunoscută pentru negoțul ce are loc de ani întregi chiar și pe marginea drumului. O afacere în acest sens reprezintă și spălătoriile ilegale de pe malul râului Bâc. Oamenii își spală mașinile și nu țin cont de legislația mediului care interzice acest tip de activitate în apropierea apelor.
Nepăsători și dornici de a face un ban pentru a supraviețui, oamenii simpli și-au improvizat câteva căldări pe marginea șoselei care dau de înțeles șoferilor că aici își pot spăla mașinile. La ora mesei, pe traseul unde sunt prestate aceste servicii, am depistat cinci puncte ilegale de spălătorie. Jumătate din ele erau ocupate cu clienți. Ne-am apropiat de o spălătorie improvizată, iar deși era ora mesei, când ne-au văzut, muncitorii au lăsat mâncarea la o parte și au început să-și deservească clientul.
Poluarea apelor costă 50 de lei
Am negociat cu liderul echipei care este prețul serviciilor oferite de aceștia. Iar dacă la o spălătorie cu acte în regulă acest serviciu ar costa în jur de 130 de lei, atunci pe malul râului Bâc el costă numai 50 de lei. Echipate cu cizme de cauciuc, haine impermeabile și mănuși, femeile au trecut la spălat imediat.
Echipa care făcea ravagii în jurul mașinii este compusă din două femei și doi bărbați, care și-au făcut treaba în mai puțin de 20 de minute. Cu apa pregătită din râu în câteva căldări de plastic, femeile făceau munca mai ușoară, iar bărbații - pe cea grea. „Mai adu apă din pârâu, că nu ne ajunge”, i-a spus uneia dintre femei liderul echipei. Aceasta a luat două căldări și s-a făcut nevăzută după tufarii de pe marginea râului. A venit repede înapoi, că să termine treaba în timp, clientul să rămână mulțumit și să se mai întoarcă.
Poliția face ravagii, dar în zadar
Cât am stat de vorbă cu interlocutorul meu, a zis că, dacă vreau să îmi mai spăl mașina, cel mai bine ar fi să vin dimineața, până la ora 9.00. „Cam atunci încep să vină cu controlul, să vadă dacă nu cumva spălăm mașinile fără voie. Iar de la ora 11.00 ne apucăm iar de treabă”, ne-a spus omul încruntat. Tot de la acesta am aflat că, chiar dacă vine poliția în razie, nu îi amendează pe ei, dar tot pe șoferi. „Dar mie ce are să îmi facă? Dacă să ne luăm după lege, eu nu sunt vinovat, ci acei care vin aici cu mașinile”, a adăugat acesta.
În timp ce așteptam să-mi fie spălată mașina, s-a apropiat un alt șofer care aștepta să îi vină rândul. „Dacă mai doriți să veniți, suntem aici în fiecare zi de la șase dimineața până la șase seara”, mi-a spus la plecare. O parte din vină au și șoferii care preferă să vină aici să-și spele mașinile pe bani puțini. Lilian Munteanu, șeful Direcției Agenție Ecologică Chișinău, ne-a confirmat că la locul de față se fac razii zilnic împreună cu Inspectoratul Național de Patrulare. „Noi întocmim câte trei procese verbale pe zi la șoferi, iar muncitorii care sunt persoane neidentificate nu pot fi trași la răspundere. Mai mult ca atât, aceștia au un comportament foarte urât față de noi, aruncând cu apă sau cu alte lucruri”, a spus șeful direcției. „Poliția este cea care asigură ordinea publică, noi ne-am dori ca aceștia să aibă un post permanent care ar ajuta la anihilarea acestor spălătorii”, a enunțat Lilian Munteanu.
Starea râului – catastrofală
Potrivit ecologiştilor, starea râului în regiunea Chişinăului este catastrofală. Apa acestuia este poluată în continuare prin deversarea deşeurilor de la întreprinderile industriale, benzinării, spălătorii auto ilegale, a apelor pluviale, iar malurile sunt pline de gunoi. În fiecare an experţii transmit Primăriei şi Ministerului Mediului propuneri de salvare a râului, dar acestea sunt fără precedent. Experții propun să fie introduse amenzi mai mari şi o răspundere penală pentru poluarea apelor. În Moldova există legi, ce prevăd amenzi mult prea mici pentru poluarea mediului, însă, din cauza corupţiei, controlul surselor de poluare se încheie doar cu înţelegeri neoficiale.
În anul 2014, pe acest sector, au avut loc peste o sută de razii, în care s-au întocmit 206 procese verbale pentru cei care erau prinși în flagrant că poluează mediul. „Atâta timp cât acest fenomen persistă, înseamnă că oamenii își permit să plătească amenzile”, a declarat, Iuliana Cantaragiu, expert la Centrul Național de Mediu. O rezolvare a problemei constă în mărirea amenzilor atât pentru șoferi, cât și pentru cei care prestează servicii de spălătorie ilegală. Referitor la această problemă, centrul a trimis scrisori Inspectoratului Ecologic, Ministerul Mediului și autorităților locale, în care cer ca amenzile pentru poluare să fie mărite.
Corupția cauzează poluarea mediului
În prezent, atât amenzile pentru cei care prestează servicii de spălătorie ilegală, cât și șoferilor sunt unice. Acestea variază între 400-1000 de lei, iar dacă sunt plătite în 72 de ore, se achită doar 50 la sută, iar amenda propriu zisă, este una mică - de 200-400 de lei.
Mai mult, problemele de mediu nu mai ajung să fie soluționate din lipsă de finanțe, iar până în prezent, nimeni nu a reacţionat la propunerile ecologiştilor. Iar toate acţiunile autorităţilor locale se rezumă la curăţarea anuală a malurilor de gunoi.
Potrivit preşedintelui organizaţiei teritoriale Chişinău a Mişcării Ecologiste, Vladimir Garaba, aceste spălătorii sunt acoperite de organele de forță. „Atât timp cât organele acoperă aceste fărădelegi, spălătoriile improvizate vor exista. Noi am încercat să luptăm cu acest fenomen, am ajuns chiar la Ministerul Afacerilor Interne, dar am descoperit că acolo au loc interesele financiare”, a declarat ecologistul. În opinia sa, aceste spălătorii sunt rezultatul sărăciei și au devenit cronice pentru societatea noastră.
Sursa: timpul.md