Tendinţele verzi, populare printre tinerii japonezi
Tendinţele verzi, populare printre tinerii japonezi
Acei dintre voi, care au văzut filmul documentar, premiat cu Oscar, "Golful mic" ("The Cove"), cu care regizorul Louie Psihoyos a încercat să atragă atenţia asupra uciderii barbare anuale a unui număr imens de delfini în golful japonez Taidzhi, care a devenit normă, sunt conştienţi de faptul în ce măsură s-a tensionat lupta între activiştii ecologişti şi comercianţi, care ucid natura. Anual, în Taidzhi sunt ucişi aproximativ 23000 de delfinii, şi apă în acest golf îngust se colorează în croşu ca şi sângele. Dacă încă nu aţi vizionat filmul şi nu sunteţi neurastenici, vă recomandăm.
De la imaginile sângeroase vom trece la revizuirea tendinţelor pozitive în curs de dezvoltare, care au loc în Japonia. Studiul, publicat în revista britanică "Resurgence", inspiră o speranţă încrezătoare că epoca de consumul inconştient a ajuns la finalul său logic. Potrivit Junko Edahiro, japonezii, totuşi, preferă tot mai mult confortul spiritual şi bogăţia spirituală în loc de aşa numită avere, bazată numai pe bani.
Tendinţa numarul 1: Non-posesia.
În opinia unui număr tot mai mare de studenţi ai instituţiilor universitare japoneze, posesia unui automobil personal, pe care Edahiro îl numeşte "simbolul obligatoriu al statutului social" , nu mai este considerată „cool”. În 2000, în Japonia a izbucnit un val de modă la "călătorii în comun" (car sharing), care apoi s-a diminuat uşor. În ultimii ani, car sharing din nou câştigă stabil popularitate, precum şi utilizarea cărţilor la mâna a doua, schimbul de discuri şi arenda comună a locuinţei.
Tendinţa numărul 2: Non-materialism.
În mod similar cu rezltatele studiilor efectuate în SUA, tinerii japonezi încep să înţeleagă că nu totul poate fi cumparat pentru bani. Interesul pentru valorile materiale, cum ar fi haine, imobiliare şi noutăţi tehnologice, devine inferior faţă de valorile spirituale naturale. Se restabileşte echilibrul normal între valorile materiale şi spirituale a omului. Tinerii petrec mai mult timp în călătorii, se ocupă cu grădinăritul, participă la evenimente publice şi chiar pur şi simplu împărtăşesc cina cu vecinii.
Trend numărul 3: Non-monetarizare.
Edahiro indică trecerea japonezilor de la săptămână de lucru tradiţională la o săptămână parţială. Sunt răspândite cazuri când oamenii, care lucrează o săptămână incompletă sau freelance, în timpul liber se ocupă cu grădinarit si horticultură, cu scopul de a produce produse alimentare pentru familiile lor. Această schimbare mentală poate fi descrisă aşă: „a trăi şi a lucra în acelaşi timp” în loc de „ a trăi pentru muncă”.
Studiile lui Edahiro inspiră unele aşteptări pozitive, dar, potrivit autorului, aceste tendinţe noi se dezvoltă relativ lent. Maşina de propagandă a capitalismului împuşcă tineretul cu sloganuri următoare de pe panouri de publicitate şi de la televiziune, din ziare şi magazine: "Consumă", "Nu te gândi la nimic", "Uită despre familie", "Scuipă la sănătatea ta," "Cheltuie banii", "Continui să dormi" ....
Alegerea aparţine tinerilor. Fiecărui dintre noi.