“Automobil miracol” de la Nikola Tesla
“Automobil miracol” de la Nikola Tesla
Cum trebuie să fie o maşină electrică perfectă de ziua de mâine şi, poate, de azi? Convenabilă, frumoasă, spaţioasă? Acest lucru este deja realizat - toate companiile mari de automobile din lume au pregătit pentru producţia de serie (şi, în unele locuri, au început deja să producă), vehicule electrice, bazate pe autoturisme populare cu motoare cu combustie internă.
Toyota cu tracţiunea electrică după desing şi nivelul de confort nu se deosebeşte prin nimic de "Toyota" obişnuită cu un motor pe benzină. Rapid, dinamic? Dar, în această privinţă, electricele nu au avut probleme în genere. Caracteristicile motoarelor electrice sunt astfel, încât după dinamica de accelerare nu pot fi comparate cu nici un motor cu ardere internă. Şi cutia de viteze este instalată pe maşina electrică nu pentru a îmbunătăţi dinamica de accelerare, ci dimpotrivă - pentru a asigura o plimbare mai relaxată. În ceea ce priveşte viteza maximă, electricele moderne puţin diferă de maşini cu motoare termice tradiţionale.
Deci, ce lipseşte în maşina electrică? Doar o singură caracteristică, însă una foarte importantă - sursa de energie, uşor completată, cum ar fi benzina sau motorina pentru motoarele cu ardere internă. În ideal neatins în loc de accumulator cu o greutate de o tonă, care asigură o rezervă pentru croazieră de 200 km, sub capota vehiculului electric ar trebuie să fie plasată o mică “cutie neagră”, care ar asigura mişcarea excelentă a maşinei pentru sute şi mii de kilometri de depărtare.
Este vorba despre un element de combustibil pe bază de hidrogen? Despre "bateria" nucleară? Nu, prima tehnologie este încă în curs de dezvoltare (şi până la producţia în masă, cel puţin, în industria de automobile, mai are să se dezvolte şi să crească). A doua, în calitate de alternativă viabilă la sursa electrochimică de energiei actualizată constant - acumulatorul – încă nu este examinată în genere ...
Dar, acest lucru a existat. Şi a fost realizată această sursă de energie nu ieri, şi nu alaltăieri, dar ... în 1931! Este vorba despre un vehicul electric uimitor, construit de către magicianul tehnicii electrice Nikola Tesla.
În anii 20 şi la începutul anilor 30 ai secolului XX, ideea privind existenţa unui "eter" ipotetic, care pătrunde în întregul univers şi este un purtător al undelor electromagnetice, a primit în comunitatea ştiinţifică o răspândire destul de largă. Ipoteza existenţei eterului a fost făcută încă în 1618 de către fizicianul francez, Rene Descartes. Susţinătorii acestei teorii există şi astăzi printre savanţii moderni (în existenţa eterului a crezut, printre alţii şi Einstein însuşi).
La Nikola Tesla, care avea o părere specifică despre aranjamentul lumii, existenţa eterului nu a provocat nici o îndoială. Mai mult ca atât, experimentele sale privind transmiterea energiei electrice la distanţă (experienţa celebră în Colorado Springs, a avut loc în mai 1899), dlui a explicat prin existenţa acestui mediu energetic.
Teoria eterului a provocat dezbateri aprinse în rândul fizicienilor. Crearea teoriei cuantice a materiei şi a electromagnetismului a suspendat necesitatea folosirii unui model fizic de eter. Însă Tesla nu se ocupa cu fizica teoretică. Dlui a crezut, că eterul a fost singura explicaţie acceptabilă a fenomenelor fizice, pe care el a studiat. Această credinţă îl punea pe Tesla în afara discuţiilor serioase cu privire la misterele orânduirii lumii şi îl făcea pe inventator neinteresant pentru majoritatea fizicienilor. Cu toate acestea, rezultatele experimentelor lui Tesla sau nu au avut nici o explicaţie convingătoare, sau ... confirmau dreptatea lui!
Tesla a dovedit existenţa eterului chiar în practică. Sau să spunem, probabil, că a dovedit-o, pentru că istoria acestei invenţii provoacă îndoieli serioase.
În 1931, Nikola Tesla, care adora să şocheze publicul cu experimentele sale strălucite în domeniul fizicii, a realizat în New York, o altă demonstraţie spectaculoasă. Cu sprijin financiar din partea companiei electrice General Electric (apropo, aceasta este rodul activităţii lui Thomas Edison, duşman înverşunat al lui Tesla, însă este adevărat,că la acea vreme Edison a pierdut controlul asupra companiei) şi firmei de automobile "Pierce Erow" Tesla s-a angajat să demonstreze, în primul rând, posibilitatea de a obţine o cantitate nelimitată de energie electrică din aer, şi, în al doilea rând, capacităţile tehnice ale vehicului electric.
Pentru el a fost aleasă o maşină nouă “Pierce-Arrow” adusă din Buffalo, unde era situată uzina din New York. În atelierul de lucru "General Electric” Tesla a demontat motorul cu combustie internă şi a instalat un motor de curent continuu de construcţie proprie. Acest motor electric dezvolta o capacitatea de 80 de CP la 1800 rotaţii într-o minută.
Apoi Tesla a conectat clemele motorului cuplat la o cutie de metal mică cu două tije proeminente din ea. Si ... s-a pornit. Şi cum s-a pornit! Maşina dezvolta o viteză de până la 150 kilometri pe oră şi nu necesita nici un fel de taxare. Pe maşină lipsea complet ... acumulatorul. Numai această casetă de 60 de centimetri lungime şi de 30 cm lăţime, şi de 15 cm grosime. La întrebarea, de unde se ia energia, Tesla răspundea - din eterul înconjurător!
Experimentul a durat ... o săptămână. Tesla călătorea cu vehiculul electric pe străzile din New York, iar martorii acestui experiment se pierdeau în presupuneri, cum toate acestea funcţionează.
În final, a fost sugerat că Tesla păcălea publicul. Şi el însuşi este un om nebun, pentru că numai un nebun ar transforma marea descoperire într-un truc. Tesla s-a supărat, a demontat cutia "magică" de pe automobilul electric şi ... a distrus-o. Şi secretul inventatorului, a rămas o taină ...
Această istorie are două explicaţii. În primul rând, că Tesla a demonstrat un truc tehnic, dorind să atragă atenţia asupra inventărilor lui. Undeva în interiorul maşinii a fost ascuns accumulatorul, care alimenta motorul. Rămâne în vigoare şi o altă explicaţie. Şi anume, că acest experiment, în realitate, nu a fost efectuat niciodată....
De ce apare această presupunere? Deoarece informaţiile despre vehiculul electric al lui Tesla au apărut doar într-un ziar provincial din Dallas, fără detalii precise, cu excepţia celor deja enumerate. Nici o documentaţie tehnică sau martorii oculari - nimic! Nici un fel de documente justificative în arhivele companiilor, care făceau sponsorizări (deşi ar fi trebuit să fie păstrate chiar şi în "General Electric").
Experimentul lui Tesla, perceput sau real, a fost continuat în zilele de azi. În 2009, compania americană "Tesla" a pregătit pentru producţia de serie două modele de vehicule electrice - Roadster şi sedan de marcă "Model S». Ambele maşini funcţionează pe baterii litiu şi oferă caracteristici remarcabile. Experţii cred, că astfel de autoturisme ar trebui în viitorul apropiat să înlocuiască o parte semnificativă a vehiculelor urbane pe motoare cu ardere internă.