Bulgarul a agăţat pistele pentru bicicletă de stâlpi
Bulgarul a agăţat pistele pentru bicicletă de stâlpi
În unele zone ale megapolisului, supraâncărcate de trafic, spaţiu pentru piste pentru ciclişti nu există. Şi totuşi, chiar şi cicliştii “fără gaze emise” ar trebui să se deplaseze cumva. Un arhitect bulgar întreprinzător a sugerat o metodă rentabilă pentru a rezolva problema - a scoate reţeaua de trasee pentru biciclete în spaţiul aerian.
Bicicletele sunt bune pentru orice localitate mare, nu este de mirare faptul că Europa încercară să mărească numărul lor pe străzi. Sădiţi pe caii de fier cu două roţi, răsucind pedalele, locuitorii îşi îmbunătăţesc sănătatea şi, în acelaşi timp, cel puţin parţial, scutesc oraşul de traficul blocat.
Păcat numai că nu în orice moment al anului şi nu în orice loc puteţi merge în siguranţă cu bicicleta. Să nu mai vorbim de extremalii, care sunt gata să înfrunte capriciile naturii, şi să ne aducem aminte, că trebuie undeva să găsim spaţiul suplimentar pentru pistele cicliste.
Mediul urban, în acelaşi timp, facilitează şi limitează libertatea de mişcare a fanilor de filare a pedalelor. O vastă reţea de drumuri netede este convenabilă. Dar până când vor merge pe ea maşinile, este puţin probabil, ca oamenii cu caii de fier diferiţi vor găsi un limbaj comun.
Aproape în toate oraşele mari există o luptă aprigă pentru metri pătraţi. Anume pentru aceste oraşe designerul din Bulgaria Martin Angelov oferă decizia sa conceptuală, pe care a numit-o Kolelinia, care, în bulgară înseamnă pur şi simplu “Linia de bicicletă” (de la cuvântul "kolelo" - roată de bicicletă şi "linie").
"Dacă la oraş nu ne putem simţi "oameni albi ", hai să zburăm asupra acestei lume muritoare" – propune persoana cu un nume foarte potrivit propunerii sale. Inscripţia spune: "Vă rugăm, ţintiţi bicicleta, legaţi centurile de siguranţă şi pregătiţi-vă pentru a zbura" (foto de la provocad.com).
Pentru a explica faptul, de unde s-a luat această denumire, să spunem la început câteva cuvinte despre apariţia şi dezvoltarea ideii cu privire la funicular pentru ciclişti. În vara anului 2008, Angelov a decis să ia parte la concursul de arhitecţi Line of Site din categoria City Transportation Interchange. Orice doritor avea posibilitate să prezinte proiectul privind descărcarea autostrăzilor şi concepţia alternativă privind traficul urban în genere.
Cu ce fel de proiect nu ar fi ruşine de a pretinde la marele premiu? – şi-a pus întrebarea Martin. Şi prima idee nebună, care i-a venit în minte arhitectului, a fost tocmai "sistemul de zbor" de piste pentru ciclişti. A numit-o pur şi simplu - "Line of Bike" (prin analogie cu denumirea concursului "Line of Site").
Schiţele iniţiale ale lui Angelov (fotografii şi ilustraţii lui Boby Dimitrov)
Creând în mod pripit cu creionul schiţa conceptului, Angelov l-a trimis la concurs, şi, desigur, nu s-a deranjat să analizeze, dacă ideea lui "proaspătă" va lucra. Trebuie să recunoaştem, că puţini dintre aceşti "artişti" încearcă să limiteze imaginaţia lor cu legile fizicii.
Nici unde nu este menţionat, cu ce au fost decoraţi învingătorii "Line of Site", dar, judecând după această imagine, Martin (el este în dreapta) a primit, cel puţin, “MacBook”. Reţineţi că Angelov are o mulţime de alte lucrari interesante. Lista completă a acestora poate fi găsită aici (foto de la lineofsite.info).
Probabil, printre organizatorii concursului şi juriul nu au fost mecanici şi ingineri cicălitori, pentru că "Line of Bike" aproape imediat a trecut în finala, care a avut loc la Londra, în februarie 2009. Rezultatul - o victorie în categoria respectivă.
Inspirat de succes, proiectantul a început să dezvolte în continuare ideea în toamna anului 2009. Şi aproape imediat a primit o invitaţie de a prezenta lucrarea lui la conferinţa TEDxBG din Sofia. Atunci, într-adevăr, a trebuit să reflecteze mai aprofundat, şi Martin s-a apucat de crearea prezentării detaliate a proiectului. (Cu toate acestea, nu este clar ce a fost la început, invitaţia sau încercarea de a îmbunătăţi sistemul Kolelinia. Poate, bulgarul exagerează...)
Angelov a schimbat o mulţime de principii iniţiale pentru unele mai reale. Şi paralel, a schibbat numele proiectului său în limba bulgară.
Deocamdată, s-a hotărât că sistemul de "piste aeriene pentru ciclişti" va fi desemnat astfel. Apropo, puteţi să urmăriţi în continuare dezvoltarea proiectului, precum şi să participaţi la discuţii pe site-ul official.
Traducere articolului