De ce copiii merg la şcoală?
De ce copiii merg la şcoală?
Poate că educaţia contemporană ar face faţă sarcinilor sale, dar ea este ruptă de realitate. Noi învăţăm una şi demonstrăm cu totul alta. Rezultatele sunt deplorabile: generaţiile în creştere tot mai des ignorează cererile noastre, şi atunci când ne întoarcem, pe faţă lor apare un surâs ironic.
Copiii noştri ar trebui să înţeleagă pe sine şi lumea înconjurătoare, numai atunci ei vor apuca pe drumul vieţii, cunoscând regulile de circulaţie. Deocamdată tinerii iau un exemplu de la maturi, care trăiesc fără a atrage atenţie semafoarelor.
Realitatea împotriva utopiei
În centrul progresului uman este întotdeauna studierea legilor naturii. De exemplu, progresele tehnologice sau cele în domeniul medicinii se bazează pe ştiinţele exacte. Chiar şi disciplinele sociale, un pic mai "vagi" în ochii noştri, au o abordare experimentală sistematică.
Şi, în acelaşi timp, sfera educaţiei, poate că cea mai importantă din toate, rămâne în continuare a fi un teren fertil pentru argumentele filosofice şi nu are nici o legătură cu realitatea din viaţa noastră. Profesorul discută cu copiii despre umanitate, bunătate şi compasiune, însă când ei ies pe uşă, se confruntă cu realitatea crudă. În faţa lor vuieşte arena de luptă, care se aseamănă puţin cu utopia politică corectă, descrisă de profesori.
Adevărul este atât de natural
Noi nu explicăm copiilor lucrurile elementare. În lume totul se supune legii de echilibru, care se respectă strict la nivelul vegetal şi animalier. In natură, nimeni nu ia mai mult, decât are nevoie, nimeni nu se bucură de nenorocirea altuia, nimeni nu ucide din capriciu sau lăcomie. Numai omul nu ezită să-şi realizeze dorinţele în creştere şi nu ia în considerare nimic. Noi creăm un dezechilibru, care se răsfrânge asupra noastră şi asupra altor niveluri de natură.
Astfel de cunoştinţe sunt vitale pentru tânăra generaţie. Aceasta trebuie să înţeleagă că anume dorinţa de a se bucura în detrimentul altora, sau, mai simplu, egoismul, generează ipocrizia în lumea adulţilor. Un copil, care înţelege defectul naturii umane, este mult mai pregătiţi pentru viaţă, pentru că el vede clar rădăcina problemei şi modalitatea de a o rezolva.
Neţinând pasul cu egoismul în creştere, noi dăm greş, încercând de a reforma programul de studiu. Elevii au nevoie de manuale noi cu instrucţiuni de interacţiune cu lume, care ar explica starea lucrurilor şi ar arăta pentru ce într-adevăr merită să trăim.
Dacă vom începe să spunem adevărul, copiii îl vor accepta ca ceva firesc şi vor înţelege de la sine. Ei sunt gata să asimileze acest adevăr şi au nevoie de el mai mult, decât adulţii.
Fără scop
Cât de multe eforturi se cheltuiesc pentru a oferi tinerilor cunoştinţe inutile şi valori deficiente, care se şterg din memorie la primii paşi independenţi. Viaţa reeducă rapid, chiar şi pe cei care până la ultimul moment nu au scos ochelarii roz. Omul nu este pregătit pentru o analiză serioasă şi formularea unor probleme principiale. Acesta nu a fost niciodată învăţat să gândească.
Dar, chestiunile se pun mai caustic, decât oricând. Nefiind în stare să se exprime, neştiind ce se petrece cu ei, copiii simt instinctiv caracterul nefiresc al lumii din jur. La urma urmei, dorinţele lor sunt mai puternice, decât ale noastre.
Absolvind şcoala, mulţi tineri nu doresc să-şi continue studiile. Astăzi deja se simte deficitul medicilor. Dacă aşa va continua şi mai departe, în curând chiar şi piloţii vor sta pe picior de egalitate cu şoferii taxi.
Sfârşitul învăţământului abstract
Pentru a ajuta copiii noştri nu avem nevoie de nici un fel de revoluţie. Ne putem mulţumi cu ajustări în predarea disciplinelor deja incluse în programul de studiu.
Biologie, Chimie şi Fizică
Aceste obiecte descriu legile şi fenomenele naturii. Materialul de studiu nu este interesant pentru toată lumea, deoarece este limitat la subiecte cum ar fi structura plantelor, tabelul periodic Mendeleev şi caracteristicile de mişcare a pendulei fizice.
Putem adăuga ultimele retuşuri, care elaborează imaginea unui singur sistem, toate detaliile ale căruia sunt armonios integrate şi menţin un echilibru între ele. Astfel, vom asocia şcoala cu viaţa şi vom atrage atenţia evazivă a copiilor. Pentru mulţi din ei structura unei celule vii este ceva abstract şi nu are legătură cu realitatea. Cu toate acestea, dacă le vom spune despre interdependenţă şi cooperarea constantă a celulelor, modul în care comportamentul lor egoist le transformă în cancer, atunci materialul de studiu va dobândi imediat un sens practic.
Istorie
A arătă cum egoismul a influenţat dezvoltarea istorică a omenirii, accelerând progresului tehnologic şi, în acelaşi timp, provocând războaie şi revoluţii.
Geografie
A explica elevilor procesul de globalizare şi a demonstra sistemul de relaţii între ţările din lume. Treptat, copiii vor înţelege că noi toţi depindem unul de altul şi ne influenţăm reciproc.
Sport
Poate că anume jocuri de sport în echipă vor promova printre copii stima pentru cooperare şi colaborare.
"Ora de educaţie" – Cheia programului
La această lecţie săptămânal putem discuta la teme actuale pentru elevi: "De ce ar trebui să merg la şcoală? De ce să învăţ? De ce să întemeiez o familie? Aceste chestiuni vor permite să ridicăm întrebări şi mai serioase: "Cine este omul? Care este scopul lui în viaţă? De ce natura noastră este egoistă şi cum să depăşim acest lucru? Există oare voinţa liberă?
Un subiect separat de discuţie vor fi gândurile, dorinţele şi impulsurile, trezite în om, care determin viaţa lui. Depăşind faptele uscate şi adevăruri abstracte tânăra generaţie va înţelege mai bine pe sine şi pe alţii.
A sosit timpul de a reuni sistemului de învăţământ cu educaţia omului. Copiii vor aprecia, pe bună dreptate, şcoală, care funcţionează în conformitate cu nevoile lor. Ca urmare, atunci când ei vor creşte şi vor păşi în viaţa matură, lumea lor va fi mai bună, decât a noastră.
Sursa: kartinamira.info