Milburn – maşina electrică cu o baterie înlocuibilă din 1920
Milburn – maşina electrică cu o baterie înlocuibilă din 1920
Idea, privind înlocuirea rapidă a bateriei pentru un vehicul electric, care astăzi se promovează de compania Better Place - lider în ramura de dezvoltare a infrastructurii transportului electric – un fel de "know haw" fără precedent, în acest an împlineşte 90 de ani.
Da, au fost timpuri, cînd vehiculele electrice concurau la acelaşi nivel cu maşini cu motoare cu combustie internă. Şi în plus, la acel moment, în multe feluri depăşeau aceste opere ale omului fumegoase, zgomotoase şi uleioase. În 1915, când s-a început producerea de Milburn electric, vehiculele cu motor cu ardere internă se porneau cu ajutorul unui mânier special, în mod manual (!), în timp ce vehiculele electrice nu necesitau pornirea manuală a motorului, şi, prin urmare, puteau fi conduse şi de femei. Demaror electric la automobile, ca echipament standard, va apărea cu 10 ani mai târziu, în anul 1926.
Chiar şi în publicitate pentru aceşti ani ca principalele beneficii ale vehicului electric fiind incluse următoarele elemente: nu este nevoie de staţii de benzină, nu-i volan (în loc de acesta braţul pîrghiei, amintiţi-vă, conceptele maşinilor futuristice moderne sunt operate cu ajutorul unui joystick), nu-i radiator (la vremea aceea supraîncălzirea motorului era un lucru obişnuit), nu este tub de evacuare, mişcare liniştită, nu se poluează mediul înconjurător.
Mai devreme, în 1899, mai mult cu 110 de ani în urmă, pe un alt vehicul electric bine-cunoscut “La Jamais Contente” pentru prima dată a fost stabilit un record mondial de viteză de 100 km/h.
Deci la momentul constituirii transportului individual, maşina electrică arăta ca o alternativă mult mai atractivă, decât ceea ce avem astăzi. Desigur, peste 100 de ani de uitare a vehiculelor electrice, maşinile de design clasic au avansat mult şi vor fi necesare mai multe decenii pentru ca electrice să recâştige faima binemeritată.
Electrice cu logo-ul Milburn au supravieţuit până în zilele de astăzi, exită exemplare, care pot accelera pînă la 30 km/h şi să călătorească pe o încărcare de baterie 130 km, ceea ce corespunde cursei Nissan-ului Leaf EV şi Ford-lui Focus EV moderni. Aceasta minune a tehnologiei, este capabilă să transporteze doi pasageri pe canapeaua principală şi încă doi pe scaunele pliante suplimentare, ceea ce nu este foarte sigur, deaoarece şoferul este înconjurat de pasageri. Dar cele două persone, inclusiv conducătorul auto, sunt plasate destul de confortabil.
Vehiculul electric poate fi încărcat de la o sursă de curent continuu sau prin înlocuirea rapidă a bateriilor, accesul la care este uşor prin deschiderea capacului capotei.
Vehiculul electric s-a conservat bine timp de 90 de ani, deoarece, practic, nu necesită întreţinerea gratuită: nci un fel de schimbare a uleiului sau a altor lichide, nu este nevoie de înlocuire a centurii, nici un fel de ajustări. Schimbăm numai becuri, baterii şi plăcuţe de frână, dacă este necesar, motorul poate fi uşor înlocuit.
Ce s-a întâmplat cu un model atît de promiţător? General Motors în 1923 a cumparat compania care producea şi Milburn, cu aceasta istoria de 8 ani de producere a vehiculelor electrice s-a sfîrşit. În acele timpuri maşina electrică se vindea la un preţ de $ 1000, în timp ce Model T, cu un motor pe benzină, costa $ 250. Şi, deşi costul electricului era de patru ori mai mare, General Motors a decis să nu ispitească soarta în lupta de concurenţă şi pur şi simplu a cumpărat compania care pretindea la o cotă de piaţă. Acum aceleaşi companii auto încearcă să recupereze şi se pregătesc febril pentru lansarea unor autoturisme electrice noi pe care le vom vedea pe străzile noastre, să sperăm, în urmatorii doi ani.
Cu un vehicul electric, care este de 18 ani mai în vârstă decât proprietarul lui de 72 de ani, vă puteti plimba şi azi. Priviţi neapărat video de mai jos.