Nokia este mai “verde” decât Microsoft (Utilizarea materiei prime reciclate în procesul de producere devine la modă )
Nokia este mai “verde” decât Microsoft (Utilizarea materiei prime reciclate în procesul de producere devine la modă )
Organizaţia ecologică internaţională Greenpeace a efectuat o evaluare a celor mai verzi companii din lume. Pentru a şaptea oară ratingul este condus de Nokia finlandeză. Alţi producători, de asemenea, “se disciplinează”.
Afacerile companiei se îmbunătăţesc: în 2009 Nokia a primit de la Greenpeace 7,3 puncte din zece posibile, în 2010 - 7,5. Ecologiştii au apreciat înalt compania pentru eliminarea treptată din procesul de producere a compuselor bromurate, materialelor ignifuge cu substanţe clorurate şi trioxidului de antimoniu. În plus, conducerea Nokia a salutat iniţiativa privind reducerea cu 30% până în 2020 a emisiilor de gaze cu efect de seră, lansată de către ţările dezvoltate.
Pe al doilea loc din clasament Greenpeace a plasat compania SonyEricsson cu 6,9 puncte. Toate produsele ale acestei companii aproape nu conţin compuse incendiare din materiale ignifuge cu brom. Din ianuarie 2008, SonyEricsson nu utilizează antimoniu, beriliu şi alte elemente toxice. Acest producător de telefoane mobile este singura companie europeană mare, care a făcut lobby activ proiectul UE pentru îmbunătăţirea restricţiilor legislative privind utilizarea substanţelor periculoase în electronică.
Cel mai rău la capitolul ecologiei stă Nintendo cu 1,8 puncte. Recent, locul al 18-lea. Adaptorii de reţea pentru console consumă prea multă energie electrică, şi compania însăşi nu îndeplineşte obligaţiile sale de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu 2% anual. În schimb, emisiile de CO2 de la Nintendo numai cresc.
O altă companie care a decăzut în ochii ecologiştilor în cursul anului, - Toshiba (3,5 puncte): în 2009, vânzătorul japonez a fost pe poziţia a treia, dar acum ocupă locul al 14-lea. Şi toate acestea pentru că compania nu şi-a îndeplinit angajamentul anterior de a elimina din dispozitivele sale materialele ignifuge şi produse cu clorură de vinil.
Microsoft (3,3 puncte) se află pe locul al 16-lea: verzii constată că compania şi-a redus semnificativ emisiile nocive din sediile sale, dar încă nu furnizează informaţii complete cu privire la substanţele, folosite în unele din produsele sale, precum şi nu are nici un program concret de eliminare a deşeurilor electronice. Companiile cum ar fi Apple (4,9), Sony (4,9), Panasonic (4,9), Motorola (5,1), Hewlett-Packard (4,9), Sharp (4,5), Dell ( 4,3) şi Philips (5,1) au fost plasate la mijlocul topului, aceşteia nu s-au evidenţiat cu nimic – la capitolul luptei pentru un mediu mai curat.
În elaborarea topul său Greanpeace se ghidează de astfel de parametri, cum ar fi folosirea în procesul de producere a substanţelor periculoase, pentru sănătate, adecvarea produselor utilizate pentru reciclare şi reprocesare, nivelul impactului asupra mediului.
Ecologia cu încredere intră în categoria fenomenilor ce sunt “la modă”. În comparaţie cu anul trecut în ratingul "verde" din 2010 aproape toţi producătorii, indiferent de poziţiile ocupate, au primit evaluări mai bune pentru grija faţă de mediul înconjurător. Un punct important - şi pentru ecologiştii, şi pentru natura - o preocupare reală pentru reciclarea dispozitivelor electronice. Din păcate, producătorilor înşişi parcă nu le pasă de acest fapt, în ciuda tuturor ratingurilor: un program real de reprocesare a aparatelor învechite, probabil, îl are doar Nokia.
Cu câţiva ani în urmă, Nokia, Sony Ericsson, Motorola, Samsung, Siemens, Philips şi LG au devenit membrii aşa-numitei Convenţiei de la Basel. Potrivit contractului, semnat de companii, fiecare producător este obligat să ia de la populaţie telefoanele mobile uzate şi învechite pentru reciclare. Dar de la acest document, deocamdată nu a ieşit nimic. Un studiu realizat de Nokia, a arătat că doar 3% dintre cetăţenii UE, care sunt consideraţi cei mai "responsabili", dau pentru reciclare telefoanele mobile vechi. 4% din populaţie le aruncă pur şi simplu, 15% - le dă rudelore (copiiilor sau părinţilor), 16% - îi vînd, dar 44% preferă să le păstreze în casele lor - într-un sertar sau într-o cutie pe dulap. Dintre aceştia, 74% dintre respondenţi au recunoscut sincer că nu s-au gândit dacă pentru natură are vre-o importanţă să predai dispozitivele inutile la reciclare. Potrivit datelor oficiale, situaţia în America de Nord este diferită: 20% din telefoanele mobile vândute în Statele Unite sunt trecute la reciclare.
Pentru multe companii specializate reciclarea deşeurilor devine una din cele mai importante ramuri. Interesul lor în Europa este evident: aceste companii deseori sunt subvenţionate de stat, iar în cadrul dispozitivelor electronice sunt multe materiale utile. De exemplu, dintr-o tonă de telefoane mobile "moarte" se poate obţine aproximativ 150 de grame de aur. Un exemplu tipic - compania belgiană Umicore, care lucrează sub sloganul: "Extragem deasupra solului. În trecut, compania extragea cupru în Congo şi îl trimitea în Europa. Astăzi este un concern mare, care se ocupă, în special, de prelucrarea produselor electronice, cu o capitalizare de 2 miliarde de dolari. În Australia, asociaţia locală de telecomunicaţii mobile încă în 1999, a susţinut programul MobileMuster: oricine poate porni o afacere de reciclare a telefoanelor mobile cu sprijinul statului. Telefoanele sunt topite, din ele se extrag metale preţioase şi se fac bijuterii. Cumpărarea lor aici deja a devenit la modă.
Potrivit companiei franceze Recupyl, care se ocupă cu reprocesarea electronicii învechite, cu nivelul actual de consum al metalelor neferoase de cupru, acestea vor fi suficiente pentru producerea acumulatoarelor doar timp de 40 de ani, plumb – 28 de ani, şi cositor – numai 17 de ani. Aceasta înseamnă că pe măsura folosirii a petrolului, omenirea poate să rămână pur şi simplu fără materia primă la producerea acumulatoarelor pentru vehicule electrice, panouri solare, etc. Prezicerile alarmiste ale Recupyl se întemeiază pe o bază solidă: compania este capabilă să utilizeze 98% de baterii de acumulatoare.