Primul zbor din Sydney spre Londra pe combustibil din deșeuri de plastic
Pilotul britanic Jeremy Rowsell, se pregătește să efectueze un zbor din Sydney spre Londra, cu avionul Cessna 182, alimentat exclusiv cu motorină produsă din deșeuri de plastic ("end-of-life" plastic, ELP). Dacă totul va merge conform planului, atunci va fi stabilit un nou record pentru timpul de zbor cu aeronava cu un singur motor şi vor fi prezentate argumente convingătoare în privinţa viabilităţii și calităţii ELP ca sursă de energie.
Proiectul denumit "Pe aripile gunoiului" (On Wings of Waste), a fost conceput după ce a crescut îngrijorarea pilotului privind rolul pe care îl joacă industria aviatică în cauzarea daunelor mediului înconjurător, în afară de problemele deja existente. Pentru a atrage atenția la oportunitatea reciclării plasticului și utilizarea lui drept combustibil, Rowsell s-a unit cu Cynar PLC, o companie irlandeză care reciclează ELP în motorină sintetică.
Michael Murray, directorul general al Cynar, a explicat că compania reciclează ELP îndreptat la gunoişte în motorină. Reciclarea include piroliza - procesul de descompunere termică a materialului în absența oxigenului, în care materialul se încălzeşte, însă nu arde.
ELP se descompune în gaze prin procesul de piroliză, apoi este trecut printr-un sistem special conceput de condensare pentru a produce un amestec echivalent cu distilate de petrol. Acest amestec este ulterior prelucrat pentru a produce combustibili lichizi, în timp ce gazele rămase sunt trimise înapoi în sistemul de încălzire și folosite pentru încălzirea materialului plastic. Este interesant că, motorina produsă prin această metodă este, de fapt, mai eficientă și conține mai puțin sulf, decât dieselul convențional.
Deșeurile generate în procesul de conversie a ELP în motorină, prezintă carbonul cu cinci la sută, care poate fi ușor utilizat în industria construcțiilor pentru montarea fundamentelor și producerea plăcilor.
Fiecare instalație de la compania Cynar poate produce până la 19000 de litri de combustibil din 20 de tone de ELP pe zi. Pentru 4.000 de litri de combustibil, utilizat în timpul zborului, sunt necesare aproximativ 5 tone de deșeuri de plastic.
Tehnologia Cynar este utilizată de câteva companii internaţionale care elimină deșeurile, permițând acestor companii să recicleze ELP în motorină. În plus, Cynar a semnat un acord cu Universitatea Loughborough din Marea Britanie, în vederea efectuării cercetărilor ulterioare pe acest subiect.
Combustibilul produs după tehnologia companiei Cynar, de multe ori a fost folosit de mijloacele de transport, însă zborul lui Rowsell, va fi primul în care dieselul sintetic va fi utilizat pentru o călătorie aeriană.
Pilotul va urma calea începătorilor în aviație, Charles Kingsford Smith și Bert Hinkler. Pe unele segmente de călătorie zborului va dura 13 ore, la o altitudine de 1500 de metri. Traseul trece deasupra zonelor masive de teren uscat și mare, cu o lungime totală de aproximativ 22.000 kilometri.
Zborul ambițios este programat pentru luna iulie a acestui an.
Autor: Alexandr Ivascenco
Sursa: facepla.net