Sistemul de îchiriere auto Autolib este lansat
Sistemul de îchiriere auto Autolib este lansat
După sistemul de închiriere a bicicletelor a fost lansat Autolib: ideea de închiriere auto, pe care Parisul a proclamat primul din lume. Până în 2013, autorităţile oraşul speră să ofere circa 5000 de Blucar-uri, care se vor deplasa rapid prin Paris, reducând zgomotul şi poluarea aerului, precum şi tăind pofta de posedare a maşinii private.
De fapt maşinile electrice nu sunt de culoare albastră, ci necolorate, din aluminiu, şi se grăbesc în sus şi în jos pe strada.
Nu se depun plângeri la zgomot sau fum, deoarece nici una, nici alta nu există. Dacă nu vedeţi Blucar, nici nu veţi şti că el stă alături.
Annick Lepetit, responsabila pentru transport în cadrul Primăriei, este gata să declară Blucar-uri viitorul transportului urban şi să laudă viziunea lui Bertrand Delanoë, primarul socialist, care a dezvoltat sistemul Autolib şi predecesorul lui pe două roţi. Deţinerea propriei maşinii, în conformitate cu Lepetit, este o noţiune depăşită.
"Vehiculele private sunt scumpe, şi oamenii le folosesc în zonele urbane tot mai rar", - spune ea. "Noi avansăm spre altă cultură de sharing (închiriere comună). Aici se aplică acelaşi principiu ca şi în sistemul Velib: se utilizează o maşină, apoi ea este lăsată la parcare şi asta e tot. E forte simplu".
Entuziasmul lui Lepetit continuă: "Am condus o astfel de maşină - ele sunt mai bune, decât pur şi simplu bune. Ele sunt uimitoare. Ele sunt ecologice şi economice. Aceasta este o adevărată revoluţie, şi eu văd că ideea noastră a început să fie copiată şi de alte oraşe".
Jacques Bravo, primarul din zona municipală nr.9, a mers cu Blucar şi se întoarce încrezut în performanţele sale. "Am fost nevoiţi să ne oprim pentru a pune pietonii în gardă ca ei să plece din drum, deoarece maşina nu produce zgomot", - recunoaşte el.
Dar nu toată lumea este mulţumită. Localnicii sunt indignaţi pentru că nimeni nu le-a întrebat dacă ei doresc acest lucru. "Şi aceasta este ceea ce noi numim democraţie?"
Morald Chibout, reprezentantul companiei Bolloré, ridică din umeri şi spune că revoluţia de transport, care va aduce companiei lui un profit considerabil în perioada de câţiva ani, nu va fi oprită din cauza unei mâni de protestatari.
Chibout a declarat că firma lor are deja contacte cu alte oraşe.
Maşina a fost descrisă ca un ataş de motocicletă (bubble car), dar arată mai degrabă ca un frate mai mare a vehiculului de marca Smart. Pentru cei interesaţi menţionăm că acesta a fost proiectat de o companie italiană care produce Ferraris. Blucar-uri merg înainte şi înapoi, au patru locuri pentru pasageri, un portbagaj mic si o transmisie automată. Taxaţi maşina timp de opt ore şi ea va accelera până la 100 km pe ora în 6,7 secunde, cu dezvoltarea vitezei maxime de 130 km pe oră. Taxa va fi suficientă pentru 250 km.
Înainte de a închiria maşina, şoferii trebuie să se înregistreze la Autolib, cu sediul în centrul Parisului, sau la chioşcuri situate în apropierea staţiilor de închiriere. Maşina este echipată cu GPS, în scopul de a preveni rătăcirea şoferilor şi a efectua monitorizarea din partea sistemului Autolib. În cazul unei pane rutiere, există un buton mare albastru pentru a cere ajutor. Acest lucru va atenţiona centrul de control, şi voila - cineva va veni să vă salveze. Cel puţin în teorie.
Utilizatorii se pot abona la o închiriere zilnică, săptămânală şi anuală. Preţul variază de la 10 € până la 144 € pe an, în funcţie de durata utilizări maşinii.
Blucar-ul este curat, verde, ieftin, compact, confortabil şi surprinzător de agil. Dar viaţa este plină de pericole pentru pietonii parizieni. Opriţi-vă, uitaţi-vă în jur şi ascultaţi. Dacă veţi fi doborâţi din picioare de Blucar, probabil că nici nu veţi auzi.
Sursa: facepla.net