A fost efectuat primul zbor aviatic pe biocombustibil din planta Jatropha
A fost efectuat primul zbor aviatic pe biocombustibil din planta Jatropha
Veşti bune au parvenit recent pentru cei interesaţi de producerea şi utilizarea biocarburanţilor. Brazilia, un mare transportator aerian, - compania avia TAM Airlines în comun cu Airbus, a efectuat recent primul zbor pe biocombustibil fabricat din planta Jatropha. Voiajul a fost efectuat de aeronava A320. Drept combustibil a servit un amestec de 50% de kerosen din Jatropha şi 50% de combustibil de aviaţie convenţional.
Zborul nu a fost îndelungat: 45 de minute din aeroportul internaţional Galeao Antonio Carlos Jobim în Rio de Janeiro şi înapoi cu 20 de angajaţi la bord din partea ambelor companii.
Jatropha (în latină Jatropha) - genul de plante din familia Euphorbiaceae, care este formată din aproximativ 175 de specii de plante suculente, arbuşti şi arbori. Denumirea provine din greacă: iatros = medic şi trophe = nutriţie.
Zona naturală a Jatrophei este America Centrală, dar actualmente această plantă creşte în multe regiuni tropicale şi subtropicale, inclusiv India, Africa şi America de Nord. Din basinul Caraibe Jatropha a fost răspândită de comerciaţi portughezi ca o plantă de valoare pentru garduri vii în Africa şi Asia. Ca şi mulţi alţi membri ai familiei de Euphorbiaceae, Jatropha conţine compuşi, care sunt extrem de toxice. Jatropha este rezistentă la secetă şi la dăunători, iar seminţele sale conţin până la 40% de ulei. Ulei reciclat din seminţe de Jatropha poate fi folosit drept combustibil pentru motoare diesel convenţionale, în timp ce resturile pot fi transformate în biomasă. Goldman Sachs consideră că jatropha este unul din cei mai buni candidaţi pentru producerea biodieselului în viitor.
Compania TAM intenţionează să participe în lanţul de producţie a combustibilului pe bază de jatropha, care va fi utilizat exclusiv în industria aviatică. Airbus, de asemenea, are de gând sa introducă în exploatare amestecuri de combustibili alternativi prin tot globul. În 2008, compania a participat deja la primul zbor comercial, folosind GTL combustibil lichid sintetic (gas-to-liquid) şi în 2009, aeronava A340-600 a fost prima, care a utilizat 50% de amestec de GTL.