Grădiniţa în aer liber: pădure, lumină, aer şi o mulţime de posibilităţi
Grădiniţa în aer liber: pădure, lumină, aer şi o mulţime de posibilităţi
Grădiniţa Secret Garden este un centru de îngrijire pentru copii unic, unde ei îşi petrec toată ziua în aer liber.
În secolul nostru când sănătatea şi siguranţa sunt ridicate la rangul normelor legislative, când mass-media noastră, pur şi simplu, este „nebună” după pericolele care pândesc copiii noştri în afară de oraşe, când poziţia implicită a părinţilor este şederea în faţa calculatorului sau televizorului, unii pedagogi vorbesc despre necesitatea de a oferi copiilor libertate.
Sue Palmer, autorul cărţii "Copilăria otrăvită» (Toxic Childhood), consideră că "copacii, ramuri, nisip şi noroi sunt un instrument minunat pentru organizarea procesului educativ; jocul în mediul natural este o ocupaţie firească a copiilor. Uitaţi-vă cât de fericiţi sunt copiii atunci când se joacă pe versantul ierbos – rostogolindu-se, alergând, sărind, ei se comportă în conformitate cu instinctele lor". În realitate, însă, în ultimii ani, administraţia şcolilor şi grădiniţelor limitează posibilităţile copiilor „de a merge în căutarea aventurilor", în primul rând, din cauza temerilor că un accident posibil poate provoca un proces judiciar.
Grădiniţa Secret Garden, deschisă în 2008 în Scoţia, în orăşelul Fife, este în opoziţie cu practica larg răspândită de supra-protecţie. Fondatoarea grădiniţei, Katie Beych, povesteşte cu mândrie: "Aici noi împreună cu preşcolarii mergem în pădure, ne căţărăm în copaci, ne încălzim la rug, salutăm dezvoltarea magiei noastre proprie. Noi nu avem jucării, setul de instrumente este limitat, dar copiii dispun de spaţiul liber şi de posibilitatea a merge acolo,unde le va duce imaginaţia noastră".
În timp ce în Germania există deja aproximativ 700 de grădiniţe forestiere (Waldkindergärten), zece grădiniţe de tip Secret Garden funcţionează în Marea Britanie. Un sprijin considerabil le-a fost acordat de Fundaţia de Loterie din Regatul Unit, care a lansat programul Awards for All, aşa că Kathy a fost în măsură să înceapă această afacere.
Iniţial, ea a avut dificultăţi în recrutarea personalului. "Aceasta este o sarcină dificilă: să găseşti persoanele potrivite,capabile de empatie, neconflictuale, obişnuite să-şi exercite grijă şi atenţie, străduindu-se să stabilească legături reale cu natura, şi cel mai principal lucru, care sunt gata să-şi petreacă 8 ore pe zi în aer liber, în orice vreme"
"Este un proces de selecţie lung şi nu toţi candidaţii se decid să evolueze după participare la seminare forestiere. Din punctul nostru de vedere, aceasta este o mare realizare, deoarece ea demonstrează că pedagogii începători în acest domeniu de educaţie de la bun început înţeleg clar ceea ce vrem de la ei, şi ştiu limita de rezistenţă a copiilor”.
Mulţi dintre noi, auzind pentru prima dată despre acest proiect, se întrebau nedumerit: Cum funcţionează acest proiect? Unde pot fi găsite toate lucrurile necesare? Ce fac ei toată ziua în pădure? Sue Palmer explică de ce mediul natural este un loc în întregime destinat copiilor: "Politica de marketing a pieţei de astăzi sugerează adulţilor că copiii mici au nevoie de „ jucării” speciale, dar numai în mediul natural jocul devine mai eficient şi satisface complet necesităţile copiilor, şi, totodată, acest lucru nu necesită nici un fel de echipament suplimentar, doar ceea ce nimereşte în mâinile dvs.. Copiii, de asemenea, nu au nevoie de ajutorul adulţilor sau de conducerea din partea lor - atunci când ei sunt în mijlocul naturii, ei înşişi găsesc mii de feluri pentru propriul amuzament".
Chiar şi în vremea „rea”
Pedagogii, care pledează pentru educaţia în aer liber, susţin că copiii nu au noţiunea de "vreme rea", ei percep timpul, aşa cum el este. Katie spune: "Suntem foarte grijulii la modul în care tratăm timpul. Mai degrabă vorbesc despre un timp provocator(challenging), interesant , decât despre o vreme rea, ploioasă sau rece". Katie recunoaşte ca unii copii sunt mai veseli şi mai deschişi la orice fel de vreme decât alţii, "unii au dificultăţi cu condiţiile climaterice, dar cel mai des sunt, pur şi simplu, deprinderi, obţinute de la părinţi sau din cauza faptul că sunt îmbrăcaţi nepotrivit". Copiii de trei ani sunt mai mult îngrijiţi într-un timp „provocător”, când ei merg în pădure pentru prima dată, decât copiii de 4 ani şi mai mari, care au fost cu noi peste un an şi tratează calm absolut orice fel de vreme. " Kathy consideră că acest lucru este în întregime dependent de părinţi: a fi pesimişti sau pozitivi şi veseli, şi astfel a demonstra un exemplu copiilor, deoarece acestea asimilează foarte repede atitudini negative.
În loc de atrage atenţia la condiţiile meteorologice nefavorabile, copiii sunt încurajaţi să se concentreze asupra jocului, "treptat, majoritatea copiilor se adaptează fizic şi emoţional la orice condiţii meteorologice, şi se bucură de joc în zilele dificile, dar care devin interesante pentru ei. Unii copii devin foarte perspicace, urmărind modul în care vremea afectează abilitatea lor de a juca: dacă bate vântul puternic - deci nu putem merge în pădure la locul nostru preferat, iar dacă e frig - atunci, vom aprinde rugul şi va fi distractiv ! " Astfel ei învaţă din experienţa proprie logica de cauză şi efect.
În timp ce instrucţiunile şi cerinţele acestui proiect sunt considerate puţin probabile şi în principiu irealizabile pentru majoritatea preşcolarilor, profesorii şi educatorii din centrele de educaţie obişnuite cu plăcere vin la Secret Garden, pentru a însuşi aici idei noi şi originale. Numărul cadrelor didactice care participă la "seminare în pădure" devine mai mare. Katie spune: "Sunt impresionă de transparenţa lor şi dorinţa de a afla mai multe, ei vin pentru a se întoarce acasă cu idei noi, pentru a îmbunătăţi oportunităţile copiilor lor de a" ieşi în lume"şi a face cunoştinţă cu natura mai aproape". Sue este sigură că interesul faţă de principiile de educaţie în aer liber printre pedagogi din centrele pre-şcolare obişnuite poate fi privit ca o tendinţă extrem de pozitivă. "Toţi copiii sunt născuţi pentru a juca - este nevoia lor naturală, care presupune învăţare. Ei încearcă să exploreze lumea materială din jurul lor, să afle cum el funcţionează şi cum poate fi gestionat. Necesitatea de a juca este înglobată în ei iniţial. Ea este foarte puternică şi foarte importantă pentru dezvoltarea fizică, emoţională, socială şi cognitivă a copiilor. Dar noi o ignorăm, asumându-şi riscul". Poziţia pozitivă lui Katie - "Noi putem face asta!"- este foarte contagioasă şi într-o măsură inspiratoare. Da, în Secret Garden sunt zile când totul nu merge atât de bine. "Uneori, copiii plâng, unul după altul, (...) dar, totodată, şederea în pădure, în care noi avem doar un cort cu un aragaz pentru gătit face viaţa mai uşoară într-un fel".
Sursa:ecobelarus.blog.tut.by