Mai fumaţi? Rezultatele programului anti-tutun promovat pe o scară largă în Australia
Australia este prima dintre țări în care a intrat în vigoare un program de stat anti-tutun, promovat pe o scară largă. Din decembrie 2012 legea obligă companiile de tutun să-şi schimbe culorile corporative a tuturor mărcilor comerciale cu aceeași culoare neplăcută de măsline verzi, precum și cu imaginile părţilor afectate ale corpului uman şi ale copiilor bolnavi născuți de la părinții fumători. Fotografiile producând o impresie negativă ar trebui să ocupe 70% din partea din față a ambalajului și 90% din spate.
În afară de diverse avertismente şi imagini, singura diferenţă între pachete este numele brandului tipărit cu caractere mici.
Este cea mai strictă politică anti-tutun din lume. Oare s-a soldat cu succes? Să examinăm faptele după cum urmează.
Să începem cu banii.
Politica anti-tutun prezintă o serie de reforme menite să reducă procesul de fumat ca atare și efectele nocive, respectiv ale acestui viciu . Aceste reforme includ: creșterea cu 25% a accizelor la produsele de tutun, limitarea publicității pe internet a produselor de tutun în Australia și mai mult de 135 de milioane de dolari de investiții în campania anti-tutun, bazată pe principiile de marketing social.
Unul dintre principalele grupuri țintă ale acestei acțiuni sunt tinerii și femeile însărcinate în al treilea trimestru. Conform statisticilor din Australia, 37% dintre femeile gravide fumează, iar 16,3% din tineri cu o vârsta de 18 ani și mai mult, fumează zilnic. În total, fumatul ucide aproximativ 15000 de australieni și costă țării aproximativ 31,5 de miliarde de dolari SUA anual. Fumatul de tutun dăunează nu numai fumătorilor, dar de asemenea şi celor din jur.
Pe site-ul oficial al contribuabililor australieni, care „sunt împotriva taxelor mari și cheltuielilor risipitoare ale guvernului, birocrației îngrozitoare acţionând în detrimentul familiilor australiene harnice", a apărut un articol condamnând politica țării:
„100 milioane de dolari au fost cheltuiţi pe așa-numitul program anti-tutun! " . Încă o dovadă a politicii risipitoare și eșuate a guvernului federal. 100 milioane de dolari au fost cheltuiţi pentru un program care nu are nici un efect. În primul rând, suma de 100 milioane de dolari este nespus de mare. În al doilea rând, aceşti bani sunt cheltuiți pe finanțarea "programul" şi "controlul ei". Acest lucru este ridicol! Este o rușine completă pentru statul nostru".
Cât privesc rezultatele…Oare ambalajul respectiv într-adevăr va descuraja oamenii la fumat, în special, adolescenții? Așa cum şi era de așteptat, există mai multe studii care au constat că noile ambalaje de ţigări au fost apreciate ca fiind mai puțin atractive aproape de toate grupurile-țintă.
Aceste studii folosesc tehnologia urmăririi mișcărilor ochilor, pentru a evalua cât de diferit adolescenţii se uită la ambalajele neatractive ale brandurilor și mărcilor cunoscute. Au fost folosite exemple foarte asemănătoare cu acele ambalaje impersonale, care sunt puse în vânzare în Australia.
Imaginile prezentate pe pachetele de țigări au fost transferate pe monitorul computerului și participanții au trebuit să se uite la ambalaje în orice ordine dorită, dar cu condiția de a memoriza tot ce au văzut.
Studiul nu a demonstrat o diferență mare precum, privesc imaginile adolescenţii care fumează zilnic: aceştia au manifestat o tendință de a ignora avertismentele privind daunele aduse de tutun. Cu toate acestea, adolescenţii, care nu fumează în fiecare zi, au petrecut mai mult timp pentru a citi informațiile cu privire la pericolele aduse sănătăţii. Adolescenţii care nu fumează deloc, se uitau doar la avertisment privind dauna fumatului, fără a acorda o atenție numelui mărcii.
Dacă noul ambalaj va ajuta adolescenţilor, care experimentează cu țigări, să acorde mai multă atenție avertismentelor de sănătate, este posibil că ei vor renunța cu totul la fumat.
Cercetările efectuate în Grecia, cu participarea a 600 de adolescenți au evaluat diferența dintre avertismente cu privire la pericolele fumatului în formă de text și de imagine. Tinerii au menţionat că avertismentele în formă de imagine i-a afectat mult mai puternic decât o simplă inscripţie şi are mai multe şanse de a descuraja fumatul.
După inovațiile introduse pe pachetele de țigări, în Australia s-a efectuat un sondaj și intervievat adolescenții, ce cred ei, despre fumat înainte și după schimbarea designului pe ambalajele de țigări. S-a constatat că imaginile nu au fost doar văzute de mai mulți adolescenți, dar citite și înțelese. Acei oameni tineri care au fumat, au împărtășit că se gândesc să renunţe la fumat. Iar adolescenţii nefumători, au exprimat o dorință şi mai mică de a începe a fuma.
Din toate cele menţionate se poate spune că după câteva luni de funcţionare a programului din Australia, încă nu există dovezi directe a succesului ei, cu toate acestea, sunt deja, vizibile aspectele pozitive ale aplicării ei. Stilul de viață sănătos pentru întreaga societate, țară este o mare schimbare a conștiinței sociale, un proces care durează o lungă perioadă de timp și este susținut de toți participanții. Acest proiect este de lungă durată, iar la o abordare corectă va da roade.