Spune: NU! maşinilor
Spune: NU! maşinilor
Continuăm călătoria noastră prin Germania. Următoarea oprire - satul Vauban, suburbia oraşului cunoscut Freiburg. Prin ce este remarcabilă această localitate? Foarte simplu. Vauban este un teritoriu, pe care nu-i loc pentru auto!
Astăzi oraşe mari se "sufocă" de "invazia" maşinilor! Şi anume oraşelor mari le vine mai greu să soluţioneze această problemă. Căci, nu pot autorităţile locale să vă interzice să aveţi o maşină!
Insă anume aşa a fost soluţionată problema ecologică în Vobane. Acum Vaubanul este oraşul pietonilor şi cicliştilor din Germania.
Vauban este o localitate mică cu o populaţie de 5000 de oameni. 2 ani în urmă, ca urmare a referendumului de pe teritoriul municipiului au fost "expulzaţi" toate maşinile. În oraş au fost introduse norme anti-auto. În scurt timp după intrarea în vigoare a acestora două treimi din locuitori au vandut maşinile lor si au inceput sa folosească transportul public - tramvaie, autobuze şi, desigur, biciclete. Numai servicii de livrare, de asistenţă medicală şi oamenilor, care nu sunt în stare să conducă bicicleta, li se permite să intre în oraş cu maşina. Prin tot oraş trece linia de tramvai.
Faptul interesant: Vauban a fost planificat iniţial ca un oraş fără maşini. În primul rând, nu există locuri de parcare! Şi în al doilea rând, parcarea publică la intrare în oraş costă o sumă mare de bani - în jur de 20 000 de euro! Din acest motiv, aproximativ 70% din populaţie trăieşte fără maşina. Multe familii arendează un car împreună, dar nu este atât de simplu. Pentru a participa la acest program, trebuie să achitaţi o contribuţie de 3.700 de euro, cu care va fi plătit locul de parcare.
Pentru multi dintre noi vizita în Vauban poate să provoace un şoc cultural. Şi nu e de mirare. Suntem cu toţii obişnuiţi cu maşini şi nu putem imagina viaţa noastră de zi cu zi fără transport. Cu toate acestea, credeţi-mă, locuitorii din Vauban se simt fericiţi. În dimineţile nu le trezeşte zgomotul maşinilor în trecere, iar părinţii tineri nu se tem că copiii lor, jucându-se în curte, ar putea accidenta întâmplător pe drum.
Şi totuşi, Vauban este un exemplu local. Puţin probabil că, experienţa localităţii cu o populaţie de câteva mii de oameni poate fi aplicată oriunde în altă parte. Locuitorii oraşelor mari nu se vor dezice de maşini!